Bambalela Jesu - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Ulbe en Marleen Tolner - WaarBenJij.nu Bambalela Jesu - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Ulbe en Marleen Tolner - WaarBenJij.nu

Bambalela Jesu

Door: Ulbe & Marleen

Blijf op de hoogte en volg Ulbe en Marleen

04 November 2010 | Zuid-Afrika, Worcester

Deze ochtend ging het in de workshop over conflictoplossing. Altijd weer hilarisch als er in sketches wordt uitgebeeld hoe een conflict al dan niet wordt opgelost. Ook een feest van herkenning. Hoewel, een feest…...het zijn niet altijd even goede voorbeelden. Maar met hulp van de gisteren behandelde communicatiecirkel, een volledige inzet en heel veel goede wil kom je een heel eind.

Afrika is een bijzonder land met vele uitersten. Natuurlijk blank en zwart; maar ook extreme armoede en overdadige rijkdom; uitgestrekte dalen en hoge bergen; drukke steden vol mensen en uitgestrekte gebieden waar je uren lang niemand tegenkomt.
Regelmatig komt er bij Chris en Tineke iemand aan de deur om te vragen of ze werk hebben, iets te eten of zelfs of men op hun stoep mag slapen. Eergisteren was er een man die van Tineke een aantal gesmeerde boterhammen meekreeg en een paar oude
t-shirts van Tamar voor zijn dochtertje. Gisteren een oud vrouwtje (tenminste, dat leek zo) die ook een paar boterhammen en een kop koffie kreeg en dat op de stoep bij de voordeur op ging eten. De lucht die ze verspreidde was werkelijk vreselijk. Het liefst zou je zo iemand onder de douche zetten en schone kleren aandoen. Maar dat is gewoon te gevaarlijk hier in Afrika. Het gebeurt te vaak dat er daarna wordt ingebroken of iets dergelijks. Maar het is wel schrijnend om mee te maken en zo dichtbij te zien. Het maakt je een beetje beschaamd, wij hebben zo veel en zijn zo rijk en toch willen we vaak nog meer.

Vanavond was het feest op de base. Verzorgd door de kids, van de preschool tot en met de tieners. De allerkleinsten, zongen en dansten, anderen hadden een dans of leid ingestudeerd. Een jonge tiener had een getuigenis, een jongen van 14 hield een korte preek. De kinderen gingen bidden voor de ouderen. Super om te zien. Aan het eind van de avond werd een lied gezongen met als titel Bambalela Jesu = Hold on to Jesus. Daarbij werd er uitbundig gedanst door jong en oud. Super gezellig!

Thuisgekomen snel de kids naar bed gebracht. Morgenochtend moet Naomi om 06.45uur (!) op school zijn voor haar atletiekwedstrijd. Wat een tijd! Ik ben bang dat wij dan nog even op een oor liggen in het wendyhuisje……..

Het kan zijn dat we de komende dagen geen gelegenheid hebben een stukje te schrijven. Als het lukt gaan we morgenmiddag voor een weekendje weg met de Baas family. Zo niet dan verschijnt morgen de volgende aflevering.

Bambalela Jesu!

• 04 November 2010 - 21:04

Christa En Mark:

Dag lieve mensen, wat is het toch genieten he.... en het is goed om te zien hoe rijk we zijn!!
    We leven met jullie mee.... zet 'm op en Marleen kruip maar dicht tegen je mannetje aan daar wordt je vast beter van...
    Groetjes uit "regenachtige en heel veel wind" Zwolle

• 04 November 2010 - 21:08

Christa En Mark:

Mijn zin was nog niet afgemaakt (staat een beetje raar), het is goed om te zien hoe rijk we zijn, het te beseffen. menigeen heeft geen idee wat er in afrikaanse landen zich afspeelt. En wanneer je dit met eigen ogen gaat zien, valt alles in het niet. en weet ik uit eigen ervaring dat je dan heel anders in het leven gaat staan....
    Het enige wat we kunnen doen is in de handen leggen van onze lieve Heer, en doen wat in onze mars ligt. God voorziet.

• 05 November 2010 - 06:36

Florien:

wat ontzettend leuk om te lezen hoejullie ht zo naar jullie zin hebben zeg!! heel veel zegen, ik ga weer sel verer met Jeremiah and Lamentations :) moeten een lament schrijven haha, of ik moet eigenlijk zeggen :( :( heel veel plezier en een heel fijn weekend

• 05 November 2010 - 07:55

Mamma:

wat hebben jullie het geweldig daar! jammer dat we al op leeftijd zijn, want anders....., trouwens, ik dacht dat jullie het erg druk zouden hebben met het trainen van mensen, maar het is toch meer een leuke vakantietrip als ik dit zo lees.Er is ondertussen alweer een week om, wat gaat de tijd toch snel, schiphol duurt nog maar even.. Mooie fofo's, vooral die mooie zwarte man met dat schattige blanke jongetje. Lieve kinders, nog een goede tijd en tot de volgende mail.xxxxmama

• 05 November 2010 - 08:50

Wilma En Henk:

Het ziet er weer fantastisch uit. Ik had graag even bij het kidsfeest geweest, ziet er gezellig uit. Ik zie dat onze kleren meteen weer van pas komen. Ulbe, wat voor dans ben je aan het doen, samen met Tamar.

• 05 November 2010 - 10:02

Sophie:

Tof om jullie verhalen te lezen en wat foto's te zien!!
    Be blessed!
    groetjes

• 07 November 2010 - 07:33

Susan:

Ha lieve mensen,
    Dat dansje....dat doet 't 'm...... Voel je je geïnspireerd Ulbe, om in CCZ iets met dans te gaan doen?????

• 09 November 2010 - 09:00

Ralda:

Lieve mensen, zo gaaf om jullie verhalen te lezen.
    Het roept veel goede herinneringen op en heimwee.
    Veel zegen en geniet er nog even van.
    Hebben jullie een gaaf weekend gehad??
    Liefs, Ralda