Woensdag alweer. - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Ulbe en Marleen Tolner - WaarBenJij.nu Woensdag alweer. - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Ulbe en Marleen Tolner - WaarBenJij.nu

Woensdag alweer.

Door: Ulbe & Marleen

Blijf op de hoogte en volg Ulbe en Marleen

10 November 2010 | Zuid-Afrika, Oudtshoorn

De tijd gaat gewoonweg te snel. Er is hier zoveel te zien en te beleven, we zouden hier nog maanden en maanden kunnen blijven. Al was het alleen maar voor het heerlijke weer…..
Vanmorgen vertrokken uit Uitenhage om langzaam aan weer westwaarts te rijden richting de Baasjes. Eerst weer langs de townships van Port Elizabeth, die aanblik went nooit.

Eerst de bekende weg terug naar Humansdorp, daar een lekkere cappuccino gedronken. Het is zo grappig dat je vele Nederlandse plaatsnamen tegenkomt in een zo on-Nederlandse omgeving. We zijn bijvoorbeeld namen gezien als: Haarlem, Avontuur, Kleinmond, Rivierzonderend, Stellenbosch, Swellendam, Reebok, Tweerivieren, Kruisfontein, Uitenhage en nu zijn we in Oudtshoorn. Klinkt bekent maar oogt niet Hollands.

Maar goed, we hebben vanaf Humansdorp een andere route (Route 62) genomen dan op de heenweg. Je moet hier echt heel bewust tanken voordat je een grote plaats verlaat, want we hebben honderden kilometers achtereen gereden zonder een tankstation tegen te komen. Zelfs langs de snelweg niet. Snelweg, ook zo heel anders dan in Nederland. Bij ons is het altijd druk op de snelweg, welk uur van de dag je er ook bent. Hier kom je 1 keer per uur een andere auto tegen. Je ziet meer mensen op de snelweg lopen dan rijden. Zelfs zie je mensen lopen op stukken weg waarvan je denkt: waar komen ze in vredesnaam vandaan en waar gaan ze naartoe. In de verste verte is er geen dorp of zelfs maar een huisje te zien. Er zijn hier zo ontzettend veel mensen, eigenlijk alleen de zwarte bevolking, die geen vervoermiddel hebben dan de benenwagen, in de middle of nowhere wonen en volgens ons soms een dagtaak hebben aan het lopend halen van levensbehoeften. Heel veel mensen trachten door te liften de reistijd wat te bekorten, soms zelfs steken ze een bankbiljet voor zich uit om langsrazende bestuurders te verleiden hen mee te nemen. Wij razen dus ook over de wegen maar nemen toch om veiligheidsredenen maar niemand mee.
De natuur is fantastisch, adembenemend mooi. Achter elke berg weer een nieuw uitzicht, steeds weer anders en een foto waard. Terwijl Ul aan de rechterkant achter het stuur zit, zit ik links met m’n fototoestel op schoot. Al rijdend worden er vele plaatjes geschoten. Soms nemen we even de tijd om te stoppen en wat uitgebreider te genieten van de vergezichten.

Halverwege de middag komen we aan in Oudtshoorn en besluiten daar een slaapplek te gaan zoeken. Oudtshoorn is de struisvogelhoofdstad van de wereld, zeggen ze, en heel toevallig ook nog de twincity van Alphen aan den Rijn, de stad waar ik 13 jaar gewoond heb! Bij de plaatselijke VVV informeert Ul (terwijl ik in de hete auto op de spullen pas) naar mogelijkheden van B&B in deze stad. Men vindt iets met een acceptabele prijs en wij gaan er op af. Het is een ontzettend leuk complexje met 8 kamers en een erg vriendelijke eigenaresse. Ze laat ons de kamers zien en we mogen zelfs kiezen. We kiezen een kamer met een tuindeur die toegang geeft naar een tuin met veranda en zelfs een zwembad! Als we laten merken dat we na een warme dag in de auto best zin hebben in een duik wordt een van de medewerkers (natuurlijk is dit weer een zwarte man) direct aan het werk gezet om de blaadjes uit het bad te vissen, de watervalletjes aan te zetten en de grote badhanddoeken uit de kast te halen. Nadat we onze spullen hebben uitgepakt dus direct een frisse duik genomen in het frisse maar heerlijke water. Zonnetje erbij, geweldig!
Nog even genoten op de veranda en daarna het stadje in om een restaurant te zoeken voor de avondmaaltijd. We vonden een supergezellig en sfeervol restaurant genaamd “Nostalgie” waar we voor het eerst in ons leven struisvogel hebben gegeten. Om precies te zijn een struisvogelburger, het brood wat men daarvoor gebruikte is roosterkoek. Dat is een traditioneel op een rooster gebakken brood. Erg lekker, zeker met een frisse rosé (Ulbe) of een homemade lemonade erbij. Daarna nog een zalig dessert en een cappuccino en onze dag kan niet meer stuk. De rekening voor een diner in een restaurant valt hier in Afrika erg mee. En dat terwijl de meeste gewone boodschappen ongeveer evenveel kosten als in NL.
Als we weer terug zijn in onze kamer besluiten we hier morgen ook nog maar te blijven. Morgen een dag dus niet reizen en alleen maar genieten van het weer en Afrika. Lekker.

• 11 November 2010 - 17:55

Tineke:

sooooooooooooooooo nice!

• 11 November 2010 - 19:35

Wilma:

Wat grappig dat jullie tot precies dezelfde conclusies komen dan wij!! Hebben we jullie in ieder geval goed geinformeerd. Ben zo benieuwd naar al jullie verhalen.