Sex, MEW & Goudini - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Ulbe en Marleen Tolner - WaarBenJij.nu Sex, MEW & Goudini - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Ulbe en Marleen Tolner - WaarBenJij.nu

Sex, MEW & Goudini

Door: Ulbe & Marleen

Blijf op de hoogte en volg Ulbe en Marleen

13 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Worcester

Met de hele FMS hebben we de afgelopen 2 dagen verbleven bij Goudini Spa (www.goudinispa.co.za/). Een heerlijk en mooi resort. Wij hadden ons eigen huisje: een Rondawel. Dat lijkt op een Afrikaans rond huisje met een rieten dak en het had een mooi uitzicht over de vallei en de bergen. Zo een die je eigenlijk zou willen kopen om er nooit meer vandaan te gaan. Er waren heerlijke zwembaden met mineraalrijk bronwater en met een heerlijke temperatuur: Dat is niet heet en zeker niet koud. Niet het gedoe om ‘er door’ te moeten komen. Splash, gewoon het water in lopen of springen.
Zondag na het avondeten aangekomen en dinsdag voor om half 5 waren we weer terug op de base. Maar het leek wel alsof we een hele week weg waren geweest. Zo ontspannend is het geweest. Afgelopen maandag gingen we tegen 23 uur pas het zwembad uit. Toen waren we al 3 uur in het water en om 23 uur gaat het bad dicht. Lekker warm water, buiten is het nog steeds heerlijk en boven je een prachtige sterrenhemel. Wat een verwennerij.

Gisteren was een ‘bijzondere’ dag. Wat we zagen gebeuren heb ik nog niet eerder mee gemaakt. Liggend in het bad, genietend van het heerlijke water en net zulk weer, zagen we verschillende touringcarbussen aankomen, waar alleen maar vrouwen uitstapten. Heel veel huisjes bij ons waren bezet met alleen maar vrouwen. En maandagavond en dinsdag op de dag zagen we heel veel van de vrouwen in bourkini’s in het water. Wat in NL nog een onderwerp van discussie is, is hier gemeengoed. Niet dat die dames allemaal kunnen zwemmen, de meest blijven aan de kant hangen en wat kletsen met elkaar. We hoorden dat veel moslim mannen hun vrouwen een week wegsturen naar een plek als deze. Als ik sommige bourkini’s zie (zwart, glimmend en strak tegen het lichaam) denk ik dat ze nog meer laten zien dan een normaal badpak.
Als Nederlander ben ik opgegroeid met water en dus ook met zwemmen. Dat is als een tweede natuur. Zonder nadenken zwem ik weg. Indien nodig en gewenst ook boven water. Maar veel van Afrikaanse afkomst kunnen helemaal niet zwemmen. Dus hebben Marleen en ik enkele mede-FMS’ers leren zwemmen. Zelfs zij die water eerst eng vonden, zijn nu helemaal enthousiast geworden. Zo zeer zelfs dat ze de nacht er op hebben gedroomd over hun formidabele zwemprestaties.

Zelf vinden we dat we zo’n rustgevend uitje ook wel verdiend hadden. Deze schoolweek begon met drie dagen met lessen over Bijbelse Sexualiteit en Sexuele problemen. Op de donderdag was er tijd voor bediening en gebed. Tot onze verbazing waren er veel die gebed vroegen, omdat zij een abortus hadden ondergaan en menigeen die als ongetrouwden verscheidene sexuele contacten hadden gehad. Je hoort en leest over de sexuele problematiek in Afrika, maar het blijft dan altijd nog een ver van mijn bed show. Nu je de mensen kent en de verhalen hoort, merk je pas wat voor culturele problemen, problemen met zelfbeeld, problemen met opvoeding achter de verhalen schuil gaat. En meestal komt het door de fysieke afwezigheid van vaders of dat vaders het verkeerde voorbeeld geven of dat vaders geen enkele betrokkenheid hebben bij hun kinderen. Als ik zie hoe het in Nederland steeds slechter gaat met “het gezin”, vaders die een steeds mindere actieve betrokkenheid hebben met hun kinderen, kinderen die opgroeien in 1-ouder gezinnen, dan wordt ik niet optimistisch voor de toekomst.

Nu kun je denken dat na 4 dagen teaching de lesweek er op zit. Dan heb je het deels niet en deels wel goed. Voor de echtparen was er vanaf vrijdag drie dagen een Marriage Enrichment Workshop (dat is Verrijk je Huwelijk, maar dan op z’n engels). Niet op de basis, maar ergens in het centrum van Worcester. Daar is een groot bedrijf dat een soort conferentiezaaltje heeft dat ze verhuren, maar omdat Chris en Tineke bij de eigenaar in de gemeente zitten, was het nu gratis. De singles bleven op de basis. Aan hun de schone taak om op de kinderen van de echtstellen te letten.
Vrijdag begonnen Chris en Tineke met de Evaluatie van het Huwelijk en het grootste deel over Communicatie. Zaterdag hebben Marleen en ik (Ulbe) het laatste deel Communicatie behandeld en de hele teaching over Creatief omgaan met Conflicten. Zondags hebben Kim en Roelof het eerst gehad over intimiteit en sexualiteit in relatie met het verbond, om daarna de workshop af te sluiten met een Celebration, inclusief Avondmaal, voetwassing, vernieuwing huwelijksverbond en voor ieder echtpaar was er een kaars en een mooie rode roos. Het was voor ons de tweede keer dat we deze workshop in het Engels hebben gegeven. Ik vond het wel lastig. Het Engelse boek heeft een andere layout en ik ben niet zo vertrouwd met de tekst. Toch kan ik zeggen dat wij er een goede workshop van hebben gemaakt. Het is altijd bemoedigend om te zien wanneer de deelnemers bijvoorbeeld de Communicatie Cirkel begrijpen en er de meerwaarde ervan inzien. Voor mij is dat onderdeel, samen met de Celebration het hoogtepunt van de workshop. Er was een echtpaar bij die 9 maanden geleden deze workshop ook had gedaan. Wat mooi bij hen was, was dat ze zagen dat ze in een aantal gebieden gegroeid waren, wat hen weer hoop gaf voor de gebieden waarvan ze nu inzagen dat er groei te behalen is. De workshop was zondag om een uur of 2 afgelopen. Daarna de boel opruimen om ‘s avonds na supper te vertrekken naar Goudini.
Het zijn 4-persoons huisjes en er zou eerst een single staflid bij ons in het huisje komen inwonen, maar doordat er onderling wat verschoven werd, kregen wij een huisje voor ons beiden. Dat was heel prettig om na zo’n intensieve en lange week even op ons zelf te kunnen zijn. Een paar dagen bijkomen, maar ook om te praten over wat onze dromen/ ideeën voor later zijn.

Na 7 dagen les en lesgeven en 2 dagen relaxen in een mooi resort is het nu weer tijd voor huiswerk: het schrijven van ons Weekly Journal, het printen van het huiswerk van vorige week en ons Book Report dat morgen ook ingeleverd moet worden. Welkom terug op de basis. In de gewone wereld.

• 13 Maart 2012 - 18:18

Tineke:

Welkom terug in de GEWONE wereld... haha ;-)! But it was nice!!

• 13 Maart 2012 - 20:19

Elgersma:

Wat leuk weer om te lezen wat jullie beleven! Het blijft leuk om jullie berichten te lezen. Ben benieuwd naar meer. Gods zegen! Gr. Gideon en Joy

• 13 Maart 2012 - 21:41

Sophie:

Jullie zijn zo leuk!!
    Liefs

• 14 Maart 2012 - 10:20

Floor:

hey pap en mam, wat een avonturen weer zeg!! en wat een natuur en schoonheid heeft ZA te bieden!! kzou willen dat ik zo even op het vliegtuig kon stappen om jullie op te zoeken, en dan heerlijk te kunnen genieten van de natuur, het weer en al de mensen!!
    dikke kus!!! <3

• 14 Maart 2012 - 10:24

p.s. wat leuk om die site te lezen in het Afrikaans... wat een grappig taaltje is het! :)

• 14 Maart 2012 - 10:25

Flo:

p.p.s. sorry, dat laatste comment was ook van mij, vergeten dat op te schrijven...

• 14 Maart 2012 - 18:49

Christa En Mark:

Heerlijk om jullie verhalen te lezen... Er valt inderdaad wat over te zeggen met die bourkies... hihi.
    Succes met alles wat er nog voor jullie ligt. Fijn om al de getuigenissen te lezen en hoe jullie tot betekenis kunnen zijn voor anderen....

Ziet er inderdaad niet verkeerd uit die leuke ronde huisjes...

Groeten uit het verre Zwolle..

• 15 Maart 2012 - 09:48

Emo:

Hi Ulbe en Marleen,

Het was even weer een tijd geleden om wat van me te laten horen. maar ik lees het al jullie maken bijzondere dingen mee.
    Zeker wat je onlangs allemaal geschreven hebt.
    Wat een mooie foto's en de natuur, te gek gewoon.
    Groeten van Ata en de kids en tot de volgende verhalen maar weer.

Bless you all

• 19 Maart 2012 - 09:44

Luhukay:

Hey mooi verslag en mooie foto's. En vooral die foto waarop Ulbe met zijn adonis body opstaat ha ha ha blessings

• 04 April 2012 - 12:49

Emo:

Hallo Ulbe en Marleen,

Wat gaat de tijd toch snel he, jullie blijven als het goed is nog een maand.
    Hoe gaat het verder met de Tolners???
    Kan me voorstellen dat jullie aan de ene kant naar huis willen om jullie kids, maar andere andere kant nog willen blijven genieten in Africa.
    Ik zie er naar uit naar jullie verhalen en wat God zoal gedaan heeft in jullie levens en nog gaat doen.
    Lieve groeten van fam S.E.E. Rahajaan

Verslag uit: Zuid-Afrika, Worcester

FMS in Worcester

Nog 1 week en dan zijn de koffers weer gepakt. Zijn we weer op weg naar Schiphol en komt het moment van afscheid nemen van Janouk en schoonouders.
En dan gaan we op weg naar Worcester in ZuidAfrika,

Daar, op de basis van YwaM, gaan we een Family Ministry School volgen. 3 Maanden lang zijn we student en gaan we alles leren wat te maken heeft met Huwelijk, Gezin en Opvoeding. Met het daarbij behorende huiswerk als lezen en verslagen schrijven. Zelf zullen we in maart ook een week Verrijk je Huwelijk geven.

Het volgen van deze school zien we als een mogelijkheid die God ons geeft. Het is blijkbaar nu de tijd om dit te gaan doen. Het betekent ook zekerheden loslaten: 4 maanden onbetaald verlof, Janouk en andere familie en vrienden achterlaten.

Niet echt weten wat ons te wachten zal staan. Hoe zal het bed slapen? Kunnen we ergens rustig ons huiswerk maken? Gedeelde badkamer en wc?
Maar ook vragen over de school zelf. Hoe zal het zijn met de andere cursisten? Wie zijn ze? Waar komen ze vandaan? De hele dag Engels praten, lezen, luisteren, horen en schrijven. Kortom, veel nieuwe uitdagingen.

Maar we hebben er wel heel veel zin in!
We zouden het daarom leuk vinden als jullie met ons mee op reis gaan. Jullie kunnen onze ervaringen en onze belevenissen volgen. We hopen dat jullie dat ook willen doen. En als je ons zo volgt, schrijf af en toe ook een reactie. Dat is voor ons weer een bemoediging om er mee door te gaan.

De komende dagen ben ik nog bezig met het schoonmaken van het huis en Marleen met werken. Daarna koffers pakken. Met veel zomerkleren. Want, mocht je het niet weten, Zuid Afrika ligt op het zuiderlijk halfrond, daar waar het nu hartje zomer is. Wat zullen we Nederlandse winter missen.
Dus niet!

Tot de volgende up-date. Vanuit een zomers Worcester, Zuid Afrika.

Liefs, Ulbe & Marleen.