Het is bijna over, maar zeker niet uit ... - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Ulbe en Marleen Tolner - WaarBenJij.nu Het is bijna over, maar zeker niet uit ... - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Ulbe en Marleen Tolner - WaarBenJij.nu

Het is bijna over, maar zeker niet uit ...

Door: Ulbe & Marleen

Blijf op de hoogte en volg Ulbe en Marleen

01 April 2012 | Zuid-Afrika, Worcester

Het is zondag 1 april. Alweer 2½ maand voorbij gegaan sinds we hier zijn en in die tijd hebben we veel de revue zien passeren. Lessen over gezin, opvoeding, je zelf, verslavingen, sex, financiën. Base-meetings op de maandagmorgen en de donderdagavonden. Huiswerk, book-reports en journals. En nu hebben we alleen nog drie dagen met presentaties van 20 minuten van onze literatur reviews. De basis is dicht, dus we eten bij iemand die net buiten de basis woont en voor de FMS de lunch en het avondeten gaat verzorgen.
Afgelopen week hadden we lessen over counseling en communicatie. De leraar was iemand die al 28 jaar werkzaam is als psycholoog, business consultant, adviseur bij diverse kerkgenootschappen en circa 6 andere werkzaamheden heeft, naast een gezin met drie kinderen. Het is maar goed dat hij weinig slaap nodig heeft, want het lukt hem ook nog om elke dag 2 uur aan zijn gezin te besteden. Moet je nagaan dat de gemiddelde tijd die vaders betrokken doorbrengen met hun kinderen zo’n 37 seconden per dag is.
Het mooie aan zijn lesgeven is de combinatie van zijn kennis en zijn ervaringen, waarbij hij steeds aangeeft dat dat allemaal heel belangrijk is, maar dat het nog belangrijker is om te werken aan je relatie met Vader. Zonder Zijn Heilige Geest is je counselingswerk ploeteren. Ook hij vertelde dat hij dagelijks Gods leiding nodig heeft. Ook om te voorkomen dat hij op een automatische piloot stand gaat werken.

Dit weekend moeten we verplicht elke dag uit eten. Een ramp is dat :) Omdat de basis deze week gesloten is (de DTS is of gaat op outreach en de ELS is ook afgelopen) mogen we voor ons eigen eten zorgen. Voor het weekend hebben we gevraagd voor het geld en dan kopen we zelf wat. Voor koken heb je pannen nodig die wij niet hebben, dus gaan we uit eten. Vrijdag lekker pizza gegeten, gisteren een boerenontbijt en ‘s avonds een feest met genoeg eten en drinken. Vanmorgen hebben we een Engels ontbijt genomen en straks nemen we yoghurt of / met paasbrood. En zo’n ontbijt kost ook niet veel: 16 rand voor de cappuccino en 20 rand voor het eten. En 10 rand is bijna 1 euro, dus voor 3,5 euro per persoon ontbeten. Dat gaat in NL niet lukken.

Verder gaan we ons vandaag richten op onze presentatie. Marleen is heel erg blij (ahum), want zij mag als eerste beginnen: maandagmorgen om 8 uur precies. Ze zit nu op bed en werkt heel hard aan haar power point presentatie. Haar grootste stress maker is wat ze gaat zeggen. Ik, Ulbe, ben dinsdag als tweede aan de beurt. In totaal zijn er 11 presentaties. Woensdagmiddag hebben we een debriefing en donderdagavond een gezamenlijk en afsluitend supper met staff en studenten. Vrijdagmiddag de huurauto halen en dan verlaten we dezelfde middag de basis. Dan is voor ons de FMS afgesloten, voor wat nu betreft. We hebben veel aantekeningen, presentaties en ander materiaal op onze laptops staan die ik straks, wanneer we thuis zijn, wil gaan ordenen en samenvoegen.

De afgelopen week hebben we ook tijd genomen om te bidden voor richting wanneer we weer terug in NL zijn. Het zou mooi zijn geweest als er een briefje uit de hemel was gekomen, maar die kwam natuurlijk niet. Wel andere teksten en woorden, waar we wel iets mee kunnen. Ik heb al ideeën wat ik straks zou willen gaan doen. Wat ons de afgelopen maanden ook duidelijker is geworden is dat we meer willen gaan doen met Huwelijken, ook pre-marital. En dat we graag jongeren willen mentoren. De afgelopen maanden hebben we goede en bijzondere gesprekken gehad met DTS’ers en er leuke contacten aan over gehouden. Vanmorgen bij het ontbijt hadden we het er nog over, dat er zo veel jongens zijn die een vader nodig hebben. Of die hun vader gemist hebben, omdat hij er niet was of geen tijd / aandacht aan hun schonk.
Daarnaast zou ik (Ulbe) meer willen doen om mannen te helpen om echte vaders te kunnen worden. Maar op onze (misschien wel) grootste vraag hebben we (nog) geen antwoord gekregen: Waar? In Nederland, in Zuid-Afrika, in Australië? Zelf denk ik dat we moeten gaan starten daar waar we wonen en dan zien hoe het gaat lopen.

Maar we zijn pas over 4 weken weer in Nederland. Na de week van de presentaties gaan we nog wat rondreizen waarvan de laatste twee weken met Janouk. We gaan de Karoo door, naar Bloemfontein, Muizenberg en Jeffrey’s Bay. Ook al kun je merken dat het hier herfst is het weer zal de komende weken nog wel goed blijven. Niet meer zo heet, maar nog wel boven de 25 graden.

• 01 April 2012 - 15:15

Susan:

Ja , daar ben ik weer als trouwe lezer van jullie blog.
    Dit leesplezier gaat me binnenkort worden ontnomen, dus misschien moet ik me maar aanmelden bij een of ander leuk tijdschrift.
    Nou geniet van de laatste periode daar en dan nog effies vakantie vieren.
    Voor nu: "over en uit......"

• 01 April 2012 - 18:14

Paulnmar:

Hoi lieve mensen, wat vliegt de tijd zeg. Marleen jij heel veel plezier met je presentatie we lezen wel hoe het gegaan is en natuurlijk ook jij Ulbe. Wel spannend om te doen, anderzijds heb je er niet voor niet voor niets zo uitgebreid op gezwoegd en hopelijk toch ook veel plezier in gehad. We zijn benieuwd naar het resultaat.
    Afscheid nemen is niet leuk, vooral niet met mensen waar je zoveel mee gedeeld hebt, sterkte daar mee, gelukkig is er skype and Mail.
    Geniet straks van een wel verdiende vacantie en dan tot straks in ons kaas landje
    groetjes van ons uit Boedapest :-)

• 01 April 2012 - 20:47

Fedde:

Wat dacht je van Hema-ontbijtje in Epe van 1 euro?
    Succes met de presentaties. Die gaan wel lukken!
    Zelf heb ik leuke herinnering aan die tijd in Hainichen; de druk was er bijna af.
    Overigens, genoeg te doen in Nederland, straks...

• 01 April 2012 - 21:35

Joke Meints:

Leuk om wekelijks jullie blog te lezen.
    Zo blijf ik op de hoogte van jullie drukke, leerzame tijd in Zuid-Afrika. Wat is die periode snel gegaan, voor mij als pseudo coach zitten de 4 maanden er dan ook bijna weer op. Marleen, morgen veel succes met de presentatie! Ik lees graag hoe het is afgelopen.
    Groetjes, Joke

• 02 April 2012 - 12:19

Hannie Driesen:

ik lees en zie het wel dat jullie het echt naar je zin hebt daar maar nu vraag ik mij af of je wel terug komt want hier moet je weer aan het werk [geintje].
    wij wensen jullie nog veel plezier en geniet er van de laatste paar weken .

• 04 April 2012 - 15:33

Jan En Karin:

hoi Ulbe en Marleen,

hoop dat het goed gegaan is met de presentaties, maar dat zal vast wel. fantastisch om jullie verslagen te lezen. heerlijk vooruitzicht straks. 3 weken rondtrekken.
    pas goed op jullie zelf. in mei zien we elkaar weer

alle goeds
    Jan en Karin

Verslag uit: Zuid-Afrika, Worcester

FMS in Worcester

Nog 1 week en dan zijn de koffers weer gepakt. Zijn we weer op weg naar Schiphol en komt het moment van afscheid nemen van Janouk en schoonouders.
En dan gaan we op weg naar Worcester in ZuidAfrika,

Daar, op de basis van YwaM, gaan we een Family Ministry School volgen. 3 Maanden lang zijn we student en gaan we alles leren wat te maken heeft met Huwelijk, Gezin en Opvoeding. Met het daarbij behorende huiswerk als lezen en verslagen schrijven. Zelf zullen we in maart ook een week Verrijk je Huwelijk geven.

Het volgen van deze school zien we als een mogelijkheid die God ons geeft. Het is blijkbaar nu de tijd om dit te gaan doen. Het betekent ook zekerheden loslaten: 4 maanden onbetaald verlof, Janouk en andere familie en vrienden achterlaten.

Niet echt weten wat ons te wachten zal staan. Hoe zal het bed slapen? Kunnen we ergens rustig ons huiswerk maken? Gedeelde badkamer en wc?
Maar ook vragen over de school zelf. Hoe zal het zijn met de andere cursisten? Wie zijn ze? Waar komen ze vandaan? De hele dag Engels praten, lezen, luisteren, horen en schrijven. Kortom, veel nieuwe uitdagingen.

Maar we hebben er wel heel veel zin in!
We zouden het daarom leuk vinden als jullie met ons mee op reis gaan. Jullie kunnen onze ervaringen en onze belevenissen volgen. We hopen dat jullie dat ook willen doen. En als je ons zo volgt, schrijf af en toe ook een reactie. Dat is voor ons weer een bemoediging om er mee door te gaan.

De komende dagen ben ik nog bezig met het schoonmaken van het huis en Marleen met werken. Daarna koffers pakken. Met veel zomerkleren. Want, mocht je het niet weten, Zuid Afrika ligt op het zuiderlijk halfrond, daar waar het nu hartje zomer is. Wat zullen we Nederlandse winter missen.
Dus niet!

Tot de volgende up-date. Vanuit een zomers Worcester, Zuid Afrika.

Liefs, Ulbe & Marleen.