Weer thuis - Reisverslag uit Muizenberg, Zuid-Afrika van Ulbe en Marleen Tolner - WaarBenJij.nu Weer thuis - Reisverslag uit Muizenberg, Zuid-Afrika van Ulbe en Marleen Tolner - WaarBenJij.nu

Weer thuis

Door: Ulbe & Marleen

Blijf op de hoogte en volg Ulbe en Marleen

30 April 2012 | Zuid-Afrika, Muizenberg

We zijn weer thuis!
Maar je hebt de laatste week SA nog van ons te goed. Na afscheid te hebben genomen van Johan, Trudy en kids (niet voor lang want in juni komen ze weer in NL wonen) reizen we via Oudtshoorn, waar we een nacht doorbrengen, terug richting Muizenberg. We hebben 2 kamers tot onze beschikking op de YWAM basis daar. Prachtige kamers met eigen badkamer en toilet. Twee heren van de basis zijn zo charmant om onze zware koffers naar boven te sjouwen. Als we in onze kamer zijn kunnen we Oceaan (aan het einde van de straat) horen. Het geluid, het ruisen van de golven verveeld nooit, prachtig. Muizenberg ligt vlakbij Kaapstad. De komende dagen hier vullen we met uiteenlopende activiteiten. Van het bezoeken van de toeristische attracties als Kaap de Goede Hoop (een must als Nederlander), pinguïns kijken in Simon’s Town, de Tafelberg en Robbeneiland tot een rondleiding in een Township met bezoekje aan twee oma’s aldaar. Op de Tafelberg was het berekoud, maar het uitzicht was magnifiek. Het “tafelkleed” lag deze keer niet op de berg, daarmee bedoelen ze de wolk die de platte berg als een tafelkleed bedekt op bewolkte dagen en dus het uitzicht op en vanaf de berg ontneemt.

Het bezoek aan Robbeneiland was erg indrukwekkend. Met een boot vaar je eerst een half uur, op het eiland word je in een bus met gids meegenomen voor een uur durende rondrit over het eiland en daarna bezoek je wandelend met een andere gids de gevangenissen. Deze laatste gids is een ex-politieke-gevangene die zelf daadwerkelijk op Robbeneiland gevangen heeft gezeten. Natuurlijk is het hoogtepunt van de rondleiding een blik in de cel waar Nelson Mandela 18 jaar van zijn 27 jaar durende gevangenschap heeft doorgebracht. Vanaf het eiland heb je een prachtig uitzicht op Kaapstad. Dat gecombineerd met het prachtige weer maakt het onbegrijpelijk gruwelijk dat mensen hier zo lang gevangen hebben gezeten alleen omdat ze het niet eens waren met de regering die de politiek van apartheid bedreven.

Officieel is er dus geen apartheid meer, maar als je zoals wij de dag ervoor nog door een Township hebt gelopen ziet het er niet zo uit. De verandering vindt zeer langzaam plaats. Met een zendingswerker daar hebben we een deel van een Township bezocht met de prachtige naam “Ocean View”. Klinkt als een heerlijk luxe vakantieresort maar niets is minder waar. Het is een plaats met kleine aftandse huisjes en krotten. Wel uitzicht op de Oceaan, dat wel. Maar ook waar gangs weer actief zijn en de nieuwste gang met de onschuldige naam “Daltons” een plaatsje in de plaatselijke gangster pikorde probeert te krijgen. Het deel met de mooie naam “Mountain View” was het ergste. Inderdaad wel uitzicht op een prachtige berg, maar dit waren krotten gemaakt van stukken hout, karton en golfplaat. Dicht op elkaar gebouwd met kleine steegjes ertussen met aarde, modder en stroompjes water (of erger...). Hier woonde een lief oud vrouwtje. Tenminste, ze leek erg oud, achteraf bleek ze pas 59 jaar te zijn. Twee van haar zonen waren op het moment van ons bezoek aan het bedelen langs de weg, haar dochter was ziek thuis. Of ze meer kinderen had weet ik niet. Geen leven om blij van te worden, maar wel een oprecht geloof in God. Ze hield enorm van God en van Bijbelstudie. Nee, zelf lezen kan ze niet, maar er over praten wel. Voor elk probleem is er een oplossing toch?

De laatste twee dagen van ons SA-avontuur hebben we doorgebracht in Worcester, ons “thuis” in SA. We hebben Janouk een deel van tijdelijk thuis kunnen laten zien en onze ex-klasgenoten. Heerlijk om ze allemaal weer even te zien maar vervelend om afscheid te moeten nemen. Een aantal van onze nieuwe vrienden zullen we absoluut nog eens gaan zien en/of bezoeken!
De laatste momenten waren met en voor Chris, Tineke en kiddies. Wat zullen we hen missen. Het afscheid ging gepaard met tranen maar ook met een belofte van een spoedig weerzien. Zuid-Afrika is nog niet van Ulbe en Marleen af!
We houden van dit land, van de mensen, van de ruimte, van de natuur.

Samen met Janouk zijn we weer teruggevlogen naar NL. Na een laatste gezamenlijke koffie bij good old Starbucks is Janouk met de trein naar haar huis gegaan en zijn wij met de trein naar Zwolle afgereisd.

Wat raar als je na 3 1/2 maand te zijn weg geweest je eigen huis weer instapt. Wat ruim. Wat schoon. Wat netjes. Wat stil. Weer even wennen allemaal. Zelfs de eerste nacht in ons eigen bed is wennen na dik 100 nachten in andere bedden te hebben geslapen.
Maar goed, nu dus weer ‘landen’. Alles een plek geven en weer langzaam terug in onze oude Nederlandse routine.

Tot snel weerziens Zuid-Afrika!

• 30 April 2012 - 18:49

Rachel & Henk :

Welkom thuis, we hebben genoten van de verhalen.

• 01 Mei 2012 - 01:20

Flo:

hey familie, wat leuk weer om jullie berichtje te lezen. ik geloof zeker dat dat niet de laatste keer is dat jullie in SA zijn geweest, zo te lezen en te zien passen jullie wel mooi in het landschap en hebben jullie wel een klein plekje voor SA in jullie hart : ) maar geniet maar van het in NL zijn, in jullie eigen bedjes, en vergeet mij niet :P (p.s. als jullie naar opa en oma gaan moet je ze maar een dikke kus van mij geven <3 )

• 01 Mei 2012 - 05:57

Susan:

Lieve "overburen",
    Weer terug, weer het "normale"leven in.
    Maar ik denk, het zal vast niet lang duren dat jullie weer op een avontuur gaan zitten broeden.

• 01 Mei 2012 - 08:53

Coriët:

Welkom terug! Bijzondere verhalen, succes met de verdere 'landing'!

• 01 Mei 2012 - 16:54

Sophie:

Coole verhalen en foto's. Succes met tijd nemen om te landen en weer te wennen. En hopelijk tot zeer binnenkort!
    Dikke-online-welkoms-knuffels voor jullie!!

• 02 Mei 2012 - 17:44

Christa En Mark:

Binnenkort moeten jullie maar weer eens aan tafel aanschuiven om jullie verhalen te horen!! Met een gezellige maaltijd en wat foto's kletsen we een eind weg... hiihi dat zal geschat een lange zit worden... !!! heel veel sterkte met acclimatiseren... we weten hoe het voelt...

Verslag uit: Zuid-Afrika, Muizenberg

FMS in Worcester

Nog 1 week en dan zijn de koffers weer gepakt. Zijn we weer op weg naar Schiphol en komt het moment van afscheid nemen van Janouk en schoonouders.
En dan gaan we op weg naar Worcester in ZuidAfrika,

Daar, op de basis van YwaM, gaan we een Family Ministry School volgen. 3 Maanden lang zijn we student en gaan we alles leren wat te maken heeft met Huwelijk, Gezin en Opvoeding. Met het daarbij behorende huiswerk als lezen en verslagen schrijven. Zelf zullen we in maart ook een week Verrijk je Huwelijk geven.

Het volgen van deze school zien we als een mogelijkheid die God ons geeft. Het is blijkbaar nu de tijd om dit te gaan doen. Het betekent ook zekerheden loslaten: 4 maanden onbetaald verlof, Janouk en andere familie en vrienden achterlaten.

Niet echt weten wat ons te wachten zal staan. Hoe zal het bed slapen? Kunnen we ergens rustig ons huiswerk maken? Gedeelde badkamer en wc?
Maar ook vragen over de school zelf. Hoe zal het zijn met de andere cursisten? Wie zijn ze? Waar komen ze vandaan? De hele dag Engels praten, lezen, luisteren, horen en schrijven. Kortom, veel nieuwe uitdagingen.

Maar we hebben er wel heel veel zin in!
We zouden het daarom leuk vinden als jullie met ons mee op reis gaan. Jullie kunnen onze ervaringen en onze belevenissen volgen. We hopen dat jullie dat ook willen doen. En als je ons zo volgt, schrijf af en toe ook een reactie. Dat is voor ons weer een bemoediging om er mee door te gaan.

De komende dagen ben ik nog bezig met het schoonmaken van het huis en Marleen met werken. Daarna koffers pakken. Met veel zomerkleren. Want, mocht je het niet weten, Zuid Afrika ligt op het zuiderlijk halfrond, daar waar het nu hartje zomer is. Wat zullen we Nederlandse winter missen.
Dus niet!

Tot de volgende up-date. Vanuit een zomers Worcester, Zuid Afrika.

Liefs, Ulbe & Marleen.