Co-dependency, genezing en Family Time - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Ulbe en Marleen Tolner - WaarBenJij.nu Co-dependency, genezing en Family Time - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Ulbe en Marleen Tolner - WaarBenJij.nu

Co-dependency, genezing en Family Time

Door: Ulbe & Marleen

Blijf op de hoogte en volg Ulbe en Marleen

06 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Worcester

Deze week hadden we les van Douglas, de DTS-leider hier. Wat betreft de manier van lesgeven was het mijn meest favoriete week tot op heden. Veel info, visueel gemaakt met filmpjes en voorbeelden uit de praktijk. Ook het onderwerp was enorm interessant. Co-dependency betekent zoveel als afhankelijkheid. Het is een emotionele manier van afhankelijkheid die ongezond is. Een sprekend voorbeeld is die van een jonge vrouw die ‘de ware’ tegen komt en denkt dat ze dan pas echt gelukkig zal worden. Deze vrouw verwacht dan dus dat die ‘prins op het witte paard’ al haar emotionele behoeftes zal vervullen en haar volledig en compleet zal maken. Een ander voorbeeld is die van de verslaafde zoon in het gezin die constant geholpen wordt in alles omdat het ‘toch altijd je kind blijft’. De verslaving wordt in stand gehouden door de afhankelijkheid van de ouder om geliefd te blijven door het kind en het kind te beschermen of te ‘redden’. In feite blijft de verslaving dus bestaan omdat de ouder dit faciliteert, toestaat. Het zijn vaak mensen die perfectionistisch zijn, macht en controle willen uitoefenen op anderen, een leegte hebben die opgevuld moet worden door anderen, weinig eigenwaarde hebben, anderen als hun grote voorbeeld zien, enz. Ze zijn ‘verslaafd’ aan mensen, ze hebben het nodig om nodig te zijn. Die ander kan zorgen dat ik gelukkig word. Die ander kan zorgen dat ik me goed voel. Ik moet zorgen voor die ander, anders gaat het fout. Oorzaken kunnen liggen in het opgroeien in een niet goed functionerend gezin (bijvoorbeeld dominante of afwezige ouder, geen goede relatie tussen de ouders, een verslaving of ernstige ziekte) of een disfunctionele kerk of omgeving.
Omdat we allemaal op een of andere manier te maken hebben (gehad) met een niet perfect gezin, kerk of omgeving kunnen we ook allemaal in meer of mindere mate ‘last’ hebben van co-dependency, al dan niet bewust. Machtig interessant dus.

Woensdag was een bijzondere dag omdat Ulbe eindelijk, na 2 maanden rugpijn, genezen is van die pijn. Sommigen van jullie hebben het waarschijnlijk al in zijn mail gelezen maar ik vind het de moeite waard om hier nog eens te vermelden. Omdat hij tijdens de Base Intercession niet meer kon zitten van de pijn ging hij maar een eindje lopen. Hij liep richting het kruis, dit staat midden op het grasveld voor de Gloryhall. God zei hem daar te blijven staan met zijn pijnlijke rug tegen het kruis totdat de wolk die over de berg lag zou verdwijnen, dan zou ook de pijn verdwijnen. Zo’n 2 uur later was de wolk eindelijk los van de berg. Ulbe (nog steeds met zijn rug tegen het kruis staand) zag dat als het teken van God en liep weg van het kruis. Hij voelde dat de pijn achter bleef en sindsdien heeft hij geen pijn meer! Na 2 maanden rondlopen als een oude man is dat zeer bevrijdend en een echt wonder van God.

Vrijdagavond hadden we Family Time, dit wordt steeds georganiseerd door een andere groep uit de klas. We zijn met de hele school naar de Botanische Tuin gegaan en hebben daar spelletjes gedaan en gegeten. Het was super warm dus we hebben heerlijk in de schaduw gezeten en veel sap en water gedronken.
Het is zo apart dat wij hier al 2 maanden in zomerse temperaturen vertoeven terwijl het in Nederland winter is. Als het hier een dagje onder de 30 graden is denken we er al serieus over na een lange broek of een sweater aan te trekken. Hoe snel ben je dus gewend aan of beter gezegd verwend met prachtig zonnig zomerweer!

Deze week gaan de lessen over seksualiteit. Een onderwerp dat in huwelijk en gezin natuurlijk een belangrijke rol speelt maar in de kerken weinig tot niet onderwezen wordt.
Aanstaande vrijdag begint de Verrijk je Huwelijk Workshop voor de echtparen in de school, de singles gaan op de kids passen. De workshop duurt tot en met zondag. Ulbe en ik zullen de hele zaterdag lesgeven over communicatie en conflicthantering. Vrijdag geven Chris en Tineke les en zondag Kim en Roelof.
Gaat weer leuk worden!

Lieve groetjes, Ulbe en Marleen

• 06 Maart 2012 - 14:33

Sophie:

Leuk leuk leuk, weer nieuws! Supertoffe getuigenis van genezing Ulbes rug, bijzonder! En fijn om te lezen hoe enthousiast jullie zijn over de lesweken, wat geweest is en wat nog komen gaat. Veel zegen weer voor de komende tijd. Liefs!

• 06 Maart 2012 - 14:54

Johan En Trudy:

Mooi stukje weer, en zo gaaf te lezen over Ulbe zijn rug. Wauw.
    God is vandaag dezelfde als in de tijd van de bijbel!!!
    Liefs.

• 06 Maart 2012 - 17:00

Jelmer:

He Marleen en Ulbe,

Dank voor het leescollege! De reflectie laat ik aan jullie over... Wat een genade voor Ulbe, dank u wel Heer. Veel succes daar!

• 06 Maart 2012 - 17:02

Ralda:

Wat een Vader hebben wij!!
    Fijn om weer mee te kunnen leven.
    Veel zegen en een heerlijk weekend met de echtparen

• 06 Maart 2012 - 21:05

Susan:

Lieve mensen,
    Het blijft leuk om jullie blog te lezen!
    Nogmaals, erg geweldig getuigenis over Ulbe's rug.
    Big hug

• 06 Maart 2012 - 21:15

Je Facebookrelatie:

Super dat ik hier iedere keer weer iets kan lezen van jullie belevenissen daar. Helemaal geweldig dat Ulbe genezen is van zijn rugpijn.
    Maar wel een beetje jammer dat je er iedere keer even in moet vermelden hoe lekker warm het daar is... :-p

• 06 Maart 2012 - 21:35

Buurtjes:

Hoi Ulbe en Marleen,
    Leuk om te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben en veel leren. Onze schaatsen zitten weer in het vet en de lente lijkt er hier aan te komen. Dat zal voor jullie wel raar klinken met de temperaturen die jullie inmiddels gewend zijn.
    groeten, Wilko en Sandra

• 08 Maart 2012 - 21:10

Marc:

Dat over codependentie is iets waar ik veel te weinig over hoor. Dit gebeurt zoveel, ook onder christenen.
    Geweldig, dat je genezen bent, Ulbe. On Christ the solid Rock we will stand. And you're walking with Him. Wow, wat is Hij goed.

• 09 Maart 2012 - 08:36

Floor:

hey paps en mams, wat goed weer om te lezen dat jullie zo veel nieuwe dingen leren en steeds slimmer worden! ik en echt super trots op jullie!!! heel veel plezier in de lessen, en ook als jullie zelf les gaan geven, dat zal wel weer eens even wat anders zijn - van student naar leraar - jullie kunnen het! :)

p.s. pap je ziet er stoer uit zo achterop dat bakkie :)

• 21 Maart 2012 - 16:14

Jan En Karin:

fantastisch om jullie verslagen te lezen. hoe wonderlijk Gods wegen zijn, getuige de genezing van Ulbes rug. Wat zal dat een fijn gevoel zijn nu de pijn verdwenen is.
    hier in Balkbrug alles goed. Ben nog steeds opzoek naar 13 verdewenen kilo's, maar ze zijn echt nergens te vinden:)
    alle goeds en Gods zegen gewenst van Karin en mij

Verslag uit: Zuid-Afrika, Worcester

FMS in Worcester

Nog 1 week en dan zijn de koffers weer gepakt. Zijn we weer op weg naar Schiphol en komt het moment van afscheid nemen van Janouk en schoonouders.
En dan gaan we op weg naar Worcester in ZuidAfrika,

Daar, op de basis van YwaM, gaan we een Family Ministry School volgen. 3 Maanden lang zijn we student en gaan we alles leren wat te maken heeft met Huwelijk, Gezin en Opvoeding. Met het daarbij behorende huiswerk als lezen en verslagen schrijven. Zelf zullen we in maart ook een week Verrijk je Huwelijk geven.

Het volgen van deze school zien we als een mogelijkheid die God ons geeft. Het is blijkbaar nu de tijd om dit te gaan doen. Het betekent ook zekerheden loslaten: 4 maanden onbetaald verlof, Janouk en andere familie en vrienden achterlaten.

Niet echt weten wat ons te wachten zal staan. Hoe zal het bed slapen? Kunnen we ergens rustig ons huiswerk maken? Gedeelde badkamer en wc?
Maar ook vragen over de school zelf. Hoe zal het zijn met de andere cursisten? Wie zijn ze? Waar komen ze vandaan? De hele dag Engels praten, lezen, luisteren, horen en schrijven. Kortom, veel nieuwe uitdagingen.

Maar we hebben er wel heel veel zin in!
We zouden het daarom leuk vinden als jullie met ons mee op reis gaan. Jullie kunnen onze ervaringen en onze belevenissen volgen. We hopen dat jullie dat ook willen doen. En als je ons zo volgt, schrijf af en toe ook een reactie. Dat is voor ons weer een bemoediging om er mee door te gaan.

De komende dagen ben ik nog bezig met het schoonmaken van het huis en Marleen met werken. Daarna koffers pakken. Met veel zomerkleren. Want, mocht je het niet weten, Zuid Afrika ligt op het zuiderlijk halfrond, daar waar het nu hartje zomer is. Wat zullen we Nederlandse winter missen.
Dus niet!

Tot de volgende up-date. Vanuit een zomers Worcester, Zuid Afrika.

Liefs, Ulbe & Marleen.