Spring Cleaning in Summertime @ Waterfront - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Ulbe en Marleen Tolner - WaarBenJij.nu Spring Cleaning in Summertime @ Waterfront - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Ulbe en Marleen Tolner - WaarBenJij.nu

Spring Cleaning in Summertime @ Waterfront

Door: Ulbe & Marleen

Blijf op de hoogte en volg Ulbe en Marleen

29 Januari 2012 | Zuid-Afrika, Worcester

Wonen en leven in een community waarbij je met bijna 20 mensen dezelfde 2 douches gebruikt en er voor zowel de mannen als de vrouwen 1 wc (totaal 2 dus) beschikbaar is dan weet je: hygiëne is belangrijk om ziektes en ongedierte te voorkomen. Er is een schoonmaakschema gemaakt en elke dag is er 1 kamer die de wc’s en douches moet schoonmaken en de gang moet stofzuigen. Maar onze ‘geciviliseerde’ kijk op schoonmaak is niet gelijk aan de Afrikaanse. Voor degene die van het Zuid-Afrikaanse platteland komen zal het een hele verbetering zijn, maar voor ons duidelijk een geval van niet.
Een voorbeeld. Met het doekje waar je mee geacht wordt de 2 wc’s schoon te maken, moet ook de 2 badkamers en ligbad worden schoongemaakt. Dat doekje wordt al wekenlang dag in dag uit gebruikt. Zonder tussentijds ooit te worden gewassen. De kleur is daardoor ook veranderd in grijs-bruin. Er is maar 1 schoonmaakmiddel: groene zeep.
Afgelopen zaterdag hebben we met alle gebruikers een Spring Cleaning van het gebouw gehad. (Het is nu hier zomer, dus waarom het Spring heet weet niemand) er is duidelijk hard gewerkt. De ovens bleken opeens doorzichtige ruitjes te hebben, waar ze eerst bruin waren. De bruin gespikkelde muren blijken nu effen van kleur te zijn. De dikke laag stof achter de wasmachines, herkenbaar aan hun dikke, grijze en donzige voorkomen, is nu verdwenen. Nu hopen dat iedereen het ook zo schoon wil laten.

Afgelopen week hebben we een paar dagen wat minder aandacht aan huiswerk kunnen geven. Maandag was ik, Ulbe niet lekker, aan de diarree en koortsig. Lekker vroeg naar bed gegaan en een hele lang nacht geslapen. Dinsdag was Marleen niet lekker. Zij heeft van Roelof een ‘medlemon’ gekregen. Dat is een zelfgemaakt drankje met gember, citroen, honing, 2 paracetamollen en nog wat water en kruiden. Het was een sterk goedje en werkte goed. Ook zij was na een lange nacht slapen de volgende dag al weer een stuk beter.

Gisteren zijn we voor het eerst in de tijd dat we hier zijn van de basis af geweest. ‘s Middags konden we met Chris en Tineke meerijden naar Kaapstad. Zij hadden een meeting in Muizenberg (net onder Kaapstad) en wij zijn naar wat-de-grootste-attractie-van-Zuid-Afrika-schijnt-te-zijn geweest, Waterfront. Elk jaar komen hier 2,2 miljoen toeristen. Het is het gebied bij de oude haven van Kaapstad met Victoriaanse gebouwen. Er zijn restaurants met terrassen aan het water en een paar malls. Omdat het toeristisch is heeft het niets te maken met Zuid-Afrika. Het had net zo goed in België kunnen zijn. Van de beloofde oude gebouwen zijn niet zoveel meer over of niet als zodanig meer herkenbaar. En omdat er veel toeristen komen is het er niet goedkoop. Wel vergeleken met Nederland, maar zeker niet in vergelijking met de rest van Zuid-Afrika. In de malls zie je dus alleen maar toeristen of de beter gesitueerde Zuid-Afrikaners. De kleurlingen of zwarten komen er niet.
Het heeft ook wel een paar leuke spots, zoals het Nobel Square met beelden van 4 winnaars van de Nobel Vredesprijs. En het parkeren is leuk. Omdat we vertrokken na 18 uur hoefden we slechts 10 rand (ongeveer €1) voor 3 uur parkeren te betalen (i.p.v. 45 rand). Zie dat maar eens in NL te doen.
Ook het verschil tussen de have’s en de have-not’s is zo groot. Naast een vreselijk duur en chique hotel liepen kinderen vuilnisbakken af te struinen op zoek naar eten. Het was leuk voor een keertje, maar de volgende keer dat we naar Waterfront gaan is om de boot naar Robbeneiland te nemen en nergens anders voor.

Op internet lezen we over het winterse weer in Nederland. De hele dag vorst en sneeuw op komst. Hier kan ik mij er moeilijk een voorstelling van maken. Zelfs in de schaduw was het vandaag te warm om te zijn. Boven de bergen hangen al weer rookwolken van een bergbrand. Ik schrik er een beetje van hoe snel we ons aan het weer hebben aangepast. Nederland lijkt nu zo ver weg. Alsof we al een heel lange tijd weg zijn, terwijl het nog niet eens 3 weken is. Hoe een koude winter aanvoelt ben ik dus een beetje vergeten. Sorry.

Teachings afgelopen week gingen over parenting, opvoeding. Heel interessant en de sprekers brachten het op een levendige manier. Helemaal niet saai dus. Zittend in de lessen vraag ik me af waarom in Nederland er niet meer wordt georganiseerd over de onderwerpen waarin we nu les krijgen. Het is essentieel materiaal waar elke ouder mee te maken krijgt. Wat mij opvalt is dat een hoop ellende in gezinnen en met kinderen door vaders, mannen wordt veroorzaakt. Mannen, het wordt tijd om het anders te gaan doen.

De rest van deze avond ga ik gebruiken om me voor te bereiden op komende week. Ik ga verder lezen in onze “2e Bijbel”, Happy Families. Vanaf morgen gaan we het hebben over “Counseling and Communications l” en over “Family Categories and Phases”.

Bedankt voor de reacties en we kijken nu al uit naar wat er gaat komen.

Heel veel liefs uit Worcester,

Ulbe en Marleen

• 29 Januari 2012 - 20:16

Sophie:

Joepie, weer nieuwtjes van jullie!! Zo leuk! Hoop dat jullie na de springcleaning in de zomer weer in bad durven en niet meer boven het toilet hoeven te hangen :P Enneeh.. wanneer komen er wat leswijsheden bij de berichtjes.. want dat dingen anders moeten hadden we natuurlijk zelf al wel bedacht hier in winters holland ;) Blijf lekker genieten, ook van zo nu en dan de toerist uithangen en tot het volgende berichtje weer! Liefs

• 30 Januari 2012 - 06:39

Tineke:

Heerlijk wat een lekker blog! Genieten deze week van Brian!! Wat een voorrrecht ;-). Enjoy guys!!

• 30 Januari 2012 - 07:07

Susan:

Hoi lieve mensen, De wereld waar ik nu naar uitkijk is bedekt met een dun laagje sneeuw.
    Toch wel weer leuk om te zien.
    O ja, groene zeep is nog steeds een van de beste poetsmiddelen vind ik zelf.
    Enne...... ik kan het weten, toch.........?
    Big hug

• 30 Januari 2012 - 09:50

Henk En Wilma & Kids:

Hoi Ulbe en Marleen,

Wij van de GPS (Glory Project Support) vak J steunen jullie door dik en dun en een flinke dosis humor. Schijnt ook goed te zijn voor herstel volgens de doktoren.

• 30 Januari 2012 - 10:27

Helmien:

Te warm?? Wat is dat?? ;) Ik geniet al weken van sneeuw en de frisheid van het vriezen hier in Zweden. Bevalt ook prima. Binnenkort weekje naar Albanië waar het iig warmer is :) Dikke zegen met alles en gezondheid voor jullie beiden! En geniet van het heerlijke onderwijs!! Bless!

• 30 Januari 2012 - 15:03

Marloes:

Als het te warm is mag je best een deel zon hier naar toe sturen hoor. Ik ben de sneeuw nu al zat!!!

Geniet van de komende week, de schone badkamer en het schone toilet (voor zolang het duurt)!!

• 31 Januari 2012 - 20:37

Jan En Karin :

Heee, dierbare studenten. Fantastisch om jullie verhalen te lezen. Hopelijk geen narigheid met buikgriep en zo. Leuk dat Janouk ook langs komt. Aan de Balk gaat alles zijn gangetje. Ben net thuis van 4 dagen klooster. Ook erg leuk en verfrissend.
    Alle goeds gewens op de campus. Jullie huiswerk aan ons komt binnenkort jullie kant op.

hartelijke groeten Jan en Karin van Blanken

Verslag uit: Zuid-Afrika, Worcester

FMS in Worcester

Nog 1 week en dan zijn de koffers weer gepakt. Zijn we weer op weg naar Schiphol en komt het moment van afscheid nemen van Janouk en schoonouders.
En dan gaan we op weg naar Worcester in ZuidAfrika,

Daar, op de basis van YwaM, gaan we een Family Ministry School volgen. 3 Maanden lang zijn we student en gaan we alles leren wat te maken heeft met Huwelijk, Gezin en Opvoeding. Met het daarbij behorende huiswerk als lezen en verslagen schrijven. Zelf zullen we in maart ook een week Verrijk je Huwelijk geven.

Het volgen van deze school zien we als een mogelijkheid die God ons geeft. Het is blijkbaar nu de tijd om dit te gaan doen. Het betekent ook zekerheden loslaten: 4 maanden onbetaald verlof, Janouk en andere familie en vrienden achterlaten.

Niet echt weten wat ons te wachten zal staan. Hoe zal het bed slapen? Kunnen we ergens rustig ons huiswerk maken? Gedeelde badkamer en wc?
Maar ook vragen over de school zelf. Hoe zal het zijn met de andere cursisten? Wie zijn ze? Waar komen ze vandaan? De hele dag Engels praten, lezen, luisteren, horen en schrijven. Kortom, veel nieuwe uitdagingen.

Maar we hebben er wel heel veel zin in!
We zouden het daarom leuk vinden als jullie met ons mee op reis gaan. Jullie kunnen onze ervaringen en onze belevenissen volgen. We hopen dat jullie dat ook willen doen. En als je ons zo volgt, schrijf af en toe ook een reactie. Dat is voor ons weer een bemoediging om er mee door te gaan.

De komende dagen ben ik nog bezig met het schoonmaken van het huis en Marleen met werken. Daarna koffers pakken. Met veel zomerkleren. Want, mocht je het niet weten, Zuid Afrika ligt op het zuiderlijk halfrond, daar waar het nu hartje zomer is. Wat zullen we Nederlandse winter missen.
Dus niet!

Tot de volgende up-date. Vanuit een zomers Worcester, Zuid Afrika.

Liefs, Ulbe & Marleen.