Het studentenleven - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Ulbe en Marleen Tolner - WaarBenJij.nu Het studentenleven - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Ulbe en Marleen Tolner - WaarBenJij.nu

Het studentenleven

Door: Ulbe & Marleen

Blijf op de hoogte en volg Ulbe en Marleen

22 Januari 2012 | Zuid-Afrika, Worcester

De eerste schoolweek zit er alweer op.
We zijn de week in onze klas begonnen met het kennismaken met de staf en medestudenten.
Er zijn 14 studenten en 6 stafleden. Er zijn 8 verschillende nationaliteiten uit 4 continenten vertegenwoordigd in onze klas. Op de hele basis zelfs meer dan 30!
In onze klas zitten 5 echtparen, 3 daarvan hebben in totaal 7 kinderen bij zich, 1 echtpaar heeft (nog) geen kids en die van ons zijn volwassen en (dus) niet aanwezig. Daarnaast zijn er nog 3 singles en 1 weduwe die een aantal volwassen kinderen heeft.
Indrukwekkende, soms dramatische levensverhalen hebben we gehoord.
Eén ding hebben we allemaal gemeen: we houden van God en Zijn Zoon Jezus en willen Hem volgen en dienen.

Deze eerste lesweek had als onderwerp familie-systemen.
We komen allemaal uit een gezin en het systeem waarin dat gezin functioneert bepaalt voor een belangrijk deel hoe jij in het leven staat, hoe je omgaat met anderen, reageert in situaties, kinderen opvoedt en wat jij “normaal” vindt.
Er zijn grofweg 5 systemen en het aparte is dat die in elke cultuur hetzelfde zijn.
We hebben ook allemaal gekeken naar het gezin waar wij zelf in zijn opgegroeid.
Was er veiligheid? Een dominante ouder? Heel veel (ongeschreven) regels? Aandacht voor jou als kind? Goede verhouding tussen vader en moeder? Überhaupt een vader èn een moeder? Welke plaats heeft God in het gezin?
Ik (Marleen) was erg blij en dankbaar dat ik bevestigd kreeg wat ik eigenlijk al wel wist, dat ik uit een liefdevol en gezond werkend gezin kom.
En dat is echt niet “normaal” en vanzelfsprekend, daar ben ik inmiddels wel achter......

Onze weekplanning zit behoorlijk vol (zie ook foto). Er zijn samenkomsten op de base, lessen, proces-groep met onze medestudenten, één-op-één gesprekken met onze tutor, praktische werkzaamheden op de basis, huiswerk, boekverslagen, literatuur-onderzoek, persoonlijke verslagen, enz.
Het heerlijke is dat we hier heerlijk buiten in het zonnetje (of in de schaduw, want het is soms dik boven de 30/35 graden) kunnen lezen/leren.
Eten koken hoeft niet, we kunnen 3 keer per dag aanschuiven, voor het ontbijt, warme lunch en warm supper. Koffie, thee en water is altijd beschikbaar evenals brood.

Het is zo bijzonder en interessant dat je het ene moment een diep gesprek hebt met een jongeman uit Congo, het andere moment lol hebt met een Australische Canadees. Het ene moment het levensverhaal hoort van een jonge vrouw uit Zimbabwe, het volgende moment samen aan tafel zit met een stel (niet-engels-sprekende) Brazilianen.
Geen moment is het leven hier saai of een sleur :)

Van ‘s morgens 06.30uur als de wekker gaat tot ‘s avonds een uur of 21.00/22.00 is onze dag gevuld met lessen, leren en activiteiten. Druk maar machtig interessant.

Het studentenleven bevalt ons tot op heden prima...... :)

Groetjes, Ulbe en Marleen

PS We genieten van jullie reacties, bedankt! Ga daar vooral mee door!

PPS Leuk nieuws: Janouk heeft vandaag een ticket geboekt, ze komt op 15 april naar SA en gelijk met ons mee terug naar NL!

• 22 Januari 2012 - 18:07

Ingrid De Groot:

duim omhoog...respect

• 22 Januari 2012 - 18:19

Margriet Hutte:

lieve marleen en Ulbe,

Ik wens jullie een geweldige leerzame en fijne tijd toe in Afrika.
    Heerlijk als je mag uitdelen wat je zelf ontvangen hebt en doorleeft hebt.
    Geniet van elkaar en alle mooie mensen die je ontmoet.

liefs margriet hutte

• 22 Januari 2012 - 18:19

Margriet Hutte:

lieve marleen en Ulbe,

Ik wens jullie een geweldige leerzame en fijne tijd toe in Afrika.
    Heerlijk als je mag uitdelen wat je zelf ontvangen hebt en doorleeft hebt.
    Geniet van elkaar en alle mooie mensen die je ontmoet.

liefs margriet hutte

• 22 Januari 2012 - 18:34

Coriët:

ohoh, ellenlange reactie getypt, naam vergeten in te vullen, blijkbaar wordt de hele boel dan verwijderd... :( nja, volgende poging..
    haloooo lieve mensen! leuk dat we weer even mogen meegenieten. tsjonge, lange dagen inderdaad, maar gaaf wat jullie allemaal mee mogen maken en daarvan genieten!
    en dan DAT weer erbij, tsja, 'k ben bang dat we aan deze kant toch stiekem wat jaloe.. uuh, jullie dat heeel erg gunnen! vandaag ook wat zon gezien, maar dan met wat andere temperaturen, toch ff genieten..
    hebben jullie wel een beetje weekend? iig veel zegen voor komende week, succes met het vroege opstaan, maar 'k begreep dat het al went ;)
    enneh, stuur noggis wat warmte deze kant op! liefs

• 22 Januari 2012 - 19:30

Susan:

Hoi hoi,
    Studeren in zo'n heerlijk zonnetje lijkt me niet echt en straf.......
    Ziet er weer prima uit!

• 22 Januari 2012 - 23:18

Sophie:

Ik zie et al, voor de foto even de neus in de boeken en daarna snel weer van het uitzicht genieten:D Toffe verhalen weer! Bless you

• 23 Januari 2012 - 14:58

Marijke Den Boer:

Ha Ulbe en Marleen,

Weer een gezellig verslag van jullie gelezen. Het klinkt buitengewoon interessant, om jaloers van te worden. Succes met de studie, Groetjes Marijke

• 24 Januari 2012 - 22:23

Koos En Georgine Har:

Leuk om jullie te zien, jullie zien er gezond en lekker bruin uit. Willen er graag bij zijn, veel knuffels uit Kampen

• 26 Januari 2012 - 16:25

Yvonne:

Hallo Ulbe en Marleen,

Jullie kennen mij niet dus zal ik me kort voorstellen.
    Ik ben Yvonne Steenbeek, 48 jaar en woon in Vlissingen (Zeeland). Mijn DTS heb ik in '87 gedaan samen met Wim en Sijtje Tollenaar en hun gezin :-) Daarna heb ik ruim 10 jaar in Zuid Afrika gewerkt met YWAM in Hammanskraal. In de periode dat ik in Zuid Afrika verbleef ben ik ook een paar weken op de Worcester basis geweest, een fijne, warme herinnering heb ik daaraan.
    Toen ik via Wim Tollenaar jullie blog zag wilde ik graag weer een stukje meemaken van jullie avontuur.
    Fijn dat jullie het zo naar je zin hebben, ik weet (uit ervaring) dat God zeker nog vele zegeningen en bemoedigingen voor jullie in petto heeft daar. Wat geweldig is het toch om elke keer weer nieuwe dingen van God te zien en te leren, dat houdt gelukkig nooit op!

Vanuit een koud, regenachtig Nederland wens ik jullie heel veel zegen toe!
    Yvonne

• 27 Januari 2012 - 08:06

Nienke:

Hey Marleen en Ulbe,

Mooi om te lezen dat jullie het goed hebben!
    Wat zul je straks veel te vertellen hebben Marleen....
    Gods zegen!
    Hier alles goed, bij Christal buffelen we gewoon door.....we missen je wel hoor.....maar hebben alles (nog) onder controle!

Lieve groet,
    Nienke

Verslag uit: Zuid-Afrika, Worcester

FMS in Worcester

Nog 1 week en dan zijn de koffers weer gepakt. Zijn we weer op weg naar Schiphol en komt het moment van afscheid nemen van Janouk en schoonouders.
En dan gaan we op weg naar Worcester in ZuidAfrika,

Daar, op de basis van YwaM, gaan we een Family Ministry School volgen. 3 Maanden lang zijn we student en gaan we alles leren wat te maken heeft met Huwelijk, Gezin en Opvoeding. Met het daarbij behorende huiswerk als lezen en verslagen schrijven. Zelf zullen we in maart ook een week Verrijk je Huwelijk geven.

Het volgen van deze school zien we als een mogelijkheid die God ons geeft. Het is blijkbaar nu de tijd om dit te gaan doen. Het betekent ook zekerheden loslaten: 4 maanden onbetaald verlof, Janouk en andere familie en vrienden achterlaten.

Niet echt weten wat ons te wachten zal staan. Hoe zal het bed slapen? Kunnen we ergens rustig ons huiswerk maken? Gedeelde badkamer en wc?
Maar ook vragen over de school zelf. Hoe zal het zijn met de andere cursisten? Wie zijn ze? Waar komen ze vandaan? De hele dag Engels praten, lezen, luisteren, horen en schrijven. Kortom, veel nieuwe uitdagingen.

Maar we hebben er wel heel veel zin in!
We zouden het daarom leuk vinden als jullie met ons mee op reis gaan. Jullie kunnen onze ervaringen en onze belevenissen volgen. We hopen dat jullie dat ook willen doen. En als je ons zo volgt, schrijf af en toe ook een reactie. Dat is voor ons weer een bemoediging om er mee door te gaan.

De komende dagen ben ik nog bezig met het schoonmaken van het huis en Marleen met werken. Daarna koffers pakken. Met veel zomerkleren. Want, mocht je het niet weten, Zuid Afrika ligt op het zuiderlijk halfrond, daar waar het nu hartje zomer is. Wat zullen we Nederlandse winter missen.
Dus niet!

Tot de volgende up-date. Vanuit een zomers Worcester, Zuid Afrika.

Liefs, Ulbe & Marleen.