Bruin water - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Ulbe en Marleen Tolner - WaarBenJij.nu Bruin water - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Ulbe en Marleen Tolner - WaarBenJij.nu

Bruin water

Door: Ulbe & Marleen

Blijf op de hoogte en volg Ulbe en Marleen

15 Januari 2012 | Zuid-Afrika, Worcester

Het is nu zondag 15 januari. Nederland lijkt al weer heel lang geleden. Raar is dat, hoe snel ik gewend ben om hier te zijn. Komt misschien doordat er niets is wat aan Nederland doet denken. Niet de natuur. Niet de gebouwen. Niet de mensen en al helemaal niet het weer. Vandaag was het weer een warme dag na enkele dagen met wat minder heet weer. Die waren nog steeds warm genoeg voor korte broeken en t-shirts. Marleen en ik zaten donderdag op een bankje in de schaduw onder wild heen en weer waaiende bomen. We keken elkaar aan en zeiden: ”Beetje fris hier. Vind je ook niet?” Kom op zeg! Het was pas de tweede dag dat we hier waren. Kan je zo snel ergens wennen? Op zo’n warme dag als vandaag is het prettig om na 10 minuten lopen in de Mall met airco te zijn en daar een heerlijk ijsje te kopen. Echt genieten is dat dan.

Afgelopen vrijdag werd een start gemaakt van de school. Daarvoor zijn we uiteindelijk ook hier gekomen. Eerst verzamelen in het leslokaal. Weten we ook waar dat is. Het heeft geen airco, dus hopen dat de lessen zijn afgelopen voor het echt warm wordt. Zal ook wel, want lunch (warm) is om 13 uur. Toen we er allemaal waren zijn we naar het huis van Christiaan en Tineke gegaan. Daar werd de registratie nog een keer gedaan en werd gecheckt of de financiën geregeld waren. Daarna lekker eten en terwijl de kinderen zwommen, konden we met de andere studenten kennis maken.
Onze school is een leuke mix van enkele Nederlanders, een Canadees getrouwd met een Noorse die wonen in Australië. We hebben ook een stel waarvan hij Zwitser is en getrouwd met een Afrikaanse. En een heel jong stelletje uit Mauritius. Naast de gezinnen ook een 4tal singels. We hebben kortom een zeer internationale, multiculti klas.
In het kader van kennismaken met de lokale geschiedenis zijn we zaterdagmorgen naar Klein Plasie geweest, waar ze een leuk openluchtmuseum hebben. Het leuke van hier is dat ze op de oude traditionele manier brood bakken, wijn maken, distilleren en leer bewerken. Tegen lunchtijd waren we weer op de basis, dus konden we direct aanschuiven voor de lunch. De rest van het weekend waren we vrij.

Gelukkig is dat vrij zijn morgen afgelopen. Dan begint de school echt. Ik merk bij mijzelf dat ik er aan toe ben om iets te gaan doen. Na enkele dagen niets doen en een beetje hangen is het goed om aan de slag te gaan. We hebben van Christiaan al enkele onderwerpen gehoord die behandelt gaan worden, zoals Parenting, Familystructures en Counseling. We gaan het boek Happy Families behandelen. En verder lezen we morgen in de Manual wat ons nog meer te wachten staat.

Als student wonen we op de basis en dat heeft zo zijn eigen charmes, zoals gezamenlijke wc en badkamer. Niet zo’n groot probleem en het is slechts enkele stappen van onze kamer verwijderd. En zolang het ook maar werkt. En dat was gisteren een probleem. Vanaf het begin van de zaterdagavond tot vroeg zondagmorgen hadden we op de hele basis geen stromend water. Dat is een probleem met wassen en tandenpoetsen, maar een groot probleem voor de wc’s. In ons gebouw, Ikaya, moeten iets meer dan 10 personen gebruik maken van dezelfde wc en douches. Maar in het gebouw waar de gezinnen wonen, daar gebruiken minstens 20 personen (groot en klein) deze wc’s. Daar werd het dus wel een probleem. Dan merk je pas hoe afhankelijk we zijn geworden van water. Een enkeling is met een emmer naar het zwembad gegaan om daar water te scheppen om de wc’s door te spoelen. Je moet toch wat.
Gelukkig dat zondagmorgen er weer water was. Eerst bruin, toen minder bruin, daarna lichtgrijs. En na verloop van tijd had het weer zijn goede kleur. Later hoorden we dat ook andere delen van Worcester geen water had en dat Bruno, de basisleider, flink wat heeft moeten pushen, zodat we weer water hadden. Anders hadden we misschien wel dagen zonder water gezeten.

Zo meteen nog even de mail en FB checken. Erg leuk om de verschillende reacties op onze eerdere blogs te lezen. De foto’s geven je een beeld van de basis.

Morgen begint het, 7 uur ontbijt, 8 uur les, dat is vroeg.....

• 15 Januari 2012 - 19:18

Johan En Trudy:

Ha Ulbe en Marleen, leuk om jullie verhalen te lezen, benieuwd hoe jullie de cursus gaan vinden.
    De foto's komen mij (Trudy) erg bekend voor. Ik heb een half jaar terug nog een paar nachtjes op die basis geslapen. Was voorheen een oud ziekenhuis, kan hier en daar wel wat opgepimpt worden, toch?:) Gaaf hoor dat jullie deze tijd apart kunnen zetten . Hopelijk gaan we jullie nog zien, het is maar 700 km :) naar ons. Hebben jullie nog vakantie?
    Nouja, voor alletwee een dik drukkie en veel liefs.
    Groetjes uit Jeffreys Bay van alle 7 Bergies.

• 15 Januari 2012 - 21:00

Ingrid:

heerlijk genieten.... wij zijn zo blij met ons zonnetje vandaag... ik hou je verslag in de gaten...liefs..

• 16 Januari 2012 - 04:46

Florien:

lieve pap en mam,
    wat leuk om weer een verslag van jullie te lezen, zo te zien en te lezen heen jullie al wel weer veel dingen gedaan en meegemaakt. en dan ben je er nog niet eens een week!! echt gaaf hoor!
    ik ben nu aan het studeren (maar nu net even niet) want ik heb zo weer een Chinese les. wat zitten de tolnertjes toch weer verspreid over de wereld... azie, afrika, europa. nou knuolletje en moesje, geniet ervan en heb een hele leuke tijd, ik kijk uit naar jullie volgende up-date <3

• 16 Januari 2012 - 06:56

Susan:

Omgeving ziet er niet verkeerd uit!
    Ook wel prettig dat het water weer stroomt...!

• 16 Januari 2012 - 06:58

Helmien:

Haha.. mooi al die avonturen :) Genietse!! Helemaal nu alles echt echt gaat beginnen vandaag!!
    Groetjes!!

• 16 Januari 2012 - 08:03

Tom:

Hey Ulbe Marleen,

Succes deze week en leuk de foto's. Kunnen jullie geen filmpje maken van jullie omgeving en woning c.q. slaapkamer en deze vervolgens op Youtube zetten? Kunnen we het helemaal zien hoe mooi het is.
    Bless

• 16 Januari 2012 - 09:16

Emo Rahajaan:

Ulbe en Marleen,

Mooi omgeving en al het andere, ach het went wel.
    Het doet me denken aan Canada waar we toen met 70 personen van 11 verschillende nationaliteiten waren.
    Wij wensen jullie veel succes en zegen. Geniet van zijn Schepping.
    Bless you

• 16 Januari 2012 - 10:54

Janine Rietman:

Heel veel zegen de komende weken! En als je tijd hebt, knuffel dan C&T en de kids maar even voor mij... ;-)

• 16 Januari 2012 - 18:01

Houkje:

Hoi Ulbe en Marleen,

Ziet er goed uit hoor, wel lekker dat jullie ook een zwembad hebben om even af te koelen met dat warme weer. Ben ook helemaal niet jaloers hoor......... Hier wordt -6 voorspeld voor vannacht!
    Maar overdag wel een lekker zonnetje en dat maakt veel goed.
    Als het goed is hebben jullie vandaag de eerste cursusdag gehad. Ben heel benieuwd hoe jullie het vinden.

Groeten uit Zwolle

• 16 Januari 2012 - 22:50

Mark Schippers:

Ulbe & Marleen,

veel sterkte deze week met de studie.
    Geniet van alles. Een hele fijne tijd met elkaar.

• 20 Januari 2012 - 08:03

Fedde Ypma:

Ha ha, mooie, witte gebouwen, doen me denken aan opnames uit Shaka Zulu, ouwe film die ik afgelopen week tijdens griep eens lekker kon bekijken. Nou ja, lekker. Ik ga deze link ook even in de komende Family Ministry nieuwsbrief meenemen. Trouwens, het is alweer vrijdag. Eerste week zit erop. Of moeten jullie op zaterdag ook aan de bak?

• 20 Januari 2012 - 23:40

Armand En Susan:

Wat een heerlijk middel is dit toch om op de hoogte te blijven van hoe het met jullie gaat !
    Het is hier inmiddels nog steeds herfst,met regen ,wind en 5 tot 8 graden C.
    Volgens mij kiezen jullie iedere keer expres de slechtste periode in Nederland uit om ver weg te gaan! Slim hoor!
    We denken aan jullie.
    Blessings

• 21 Januari 2012 - 18:17

Greetje:

Ha die Marleen en Ulbe,

stuurde afgelopen week Florien een reactie op haar nieuwsbrief, en toen dacht ik, oh ja, jullie zijn ook weg, es even op jullie website kijken. Gaaf om zo mee te kunnen leven. Geniet van jullie tijd in Zuid-Afrika, heel veel studieplezier en bovenal Gods zegen!

Groet,
    Greetje

Verslag uit: Zuid-Afrika, Worcester

FMS in Worcester

Nog 1 week en dan zijn de koffers weer gepakt. Zijn we weer op weg naar Schiphol en komt het moment van afscheid nemen van Janouk en schoonouders.
En dan gaan we op weg naar Worcester in ZuidAfrika,

Daar, op de basis van YwaM, gaan we een Family Ministry School volgen. 3 Maanden lang zijn we student en gaan we alles leren wat te maken heeft met Huwelijk, Gezin en Opvoeding. Met het daarbij behorende huiswerk als lezen en verslagen schrijven. Zelf zullen we in maart ook een week Verrijk je Huwelijk geven.

Het volgen van deze school zien we als een mogelijkheid die God ons geeft. Het is blijkbaar nu de tijd om dit te gaan doen. Het betekent ook zekerheden loslaten: 4 maanden onbetaald verlof, Janouk en andere familie en vrienden achterlaten.

Niet echt weten wat ons te wachten zal staan. Hoe zal het bed slapen? Kunnen we ergens rustig ons huiswerk maken? Gedeelde badkamer en wc?
Maar ook vragen over de school zelf. Hoe zal het zijn met de andere cursisten? Wie zijn ze? Waar komen ze vandaan? De hele dag Engels praten, lezen, luisteren, horen en schrijven. Kortom, veel nieuwe uitdagingen.

Maar we hebben er wel heel veel zin in!
We zouden het daarom leuk vinden als jullie met ons mee op reis gaan. Jullie kunnen onze ervaringen en onze belevenissen volgen. We hopen dat jullie dat ook willen doen. En als je ons zo volgt, schrijf af en toe ook een reactie. Dat is voor ons weer een bemoediging om er mee door te gaan.

De komende dagen ben ik nog bezig met het schoonmaken van het huis en Marleen met werken. Daarna koffers pakken. Met veel zomerkleren. Want, mocht je het niet weten, Zuid Afrika ligt op het zuiderlijk halfrond, daar waar het nu hartje zomer is. Wat zullen we Nederlandse winter missen.
Dus niet!

Tot de volgende up-date. Vanuit een zomers Worcester, Zuid Afrika.

Liefs, Ulbe & Marleen.