Van +5 naar +35 - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Ulbe en Marleen Tolner - WaarBenJij.nu Van +5 naar +35 - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Ulbe en Marleen Tolner - WaarBenJij.nu

Van +5 naar +35

Door: Ulbe & Marleen

Blijf op de hoogte en volg Ulbe en Marleen

12 Januari 2012 | Zuid-Afrika, Worcester

Dinsdagmorgen (wat lijkt dat al weer lang geleden) op tijd vertrokken vanuit Zwolle.
Huis netjes-check, kranen dicht-check, deuren op slot-check, alle koffers mee-check.
Jarige Janouk (jaja, onze prachtige dochter is vandaag jarig, 22 lentes jong alweer) brengt ons, inclusief 4 koffers en 2 tassen naar Schiphol.
En dat alles in de Twingo, het past wonderwel ook nog.
Op Schiphol zijn ook mijn (Marleen) pap en mam om ons uit te zwaaien en daarna hun jarige kleindochter mee te nemen voor een gezellige dag.
De verjaardag van Janouk vieren we met z'n vijven bij Starbucks, een goed begin van een verjaardag en van een lange trip.
Na een emotioneel afscheid (blijft lastig) gaan Ul en ik door de douane en begint ons avontuur.

Na een voorspoedige vlucht met de nodige turbulentie boven centraal Afrika landen we om 06.00uur plaatselijke tijd in Cape Town (05.00uur Nederlandse tijd). Bijna een uur later hebben we alle plichtplegingen achter de rug en mogen we legaal SA binnen.
Chris staat ons met de beide jongens al op te wachten, ze zijn voor dag en dauw opgestaan, waarvoor dank!
Alles in het bakkie geladen en op naar Worcester.
Daar aangekomen heeft Chris ons naar onze kamer gebracht, ons stekkie voor de komende 3 maanden.
Een kamer van, ik denk, 4 bij 3 meter (ben niet zo goed in schatten....) waar een bed staat, een kledingkast, nog een klein kastje, een bureautje en een paar planken aan de muur.
Op de gang verderop een douche en toilet die we met andere gang-bewoners moeten delen.
Dat is dus het community-leven........even wennen als verwende westerling met eigen huis van alle gemakken voorzien.
Als we onze koffers hebben uitgepakt, de kalender met foto van onze mooie dochters hebben opgehangen, ziet het er al veel huiselijker uit.

Dan snel die warme lange broek en schoenen uit. Het vest en de shirts met lange mouwen hebben we op het vliegveld al uitgetrokken. Het is nog vroeg in de morgen maar het is hier nu al bijna 30 graden!
Dus hup in de korte broek en slippers aan.
Wat een overgang van +5 naar +35 in de middag.
Je zou er op den duur zomaar aan kunnen wennen :)

De middag hebben we doorgebracht bij Chris, Tineke en de kids in hun nieuwe huis met zwembad en heerlijk buitenterras. Heerlijk om weer even bij te kletsen en super om ze allemaal weer te zien.

Voor het slapen nog even langs Kim en Roelof, de FMS-schoolleiders. Gekletst, sterren gekeken aan de heldere lucht, en de brand geobserveerd die momenteel woedt op de berg achter de basis. In het donker zie je verschillende brandhaarden, waarschijnlijk ontstaan omdat het hier al geruime tijd warm en droog is (hoe anders dan de overstromingen in NL).

Dan op tijd naar ons nestje, best een beetje moe na zo'n lange nachtvlucht waarin weinig geslapen is. Altijd spannend of je lekker kan slapen in een ander bed (klein, hard matras, warm) maar als je moe bent lukt dat best. Goede manier om gelijk gewend te raken met het bed.

Vanmorgen "uitgeslapen" tot 8 uur, na het weekend is dat afgelopen. Ontbijt is om 7 uur, lessen starten om 8 uur. Oef, zal voor mij als niet-ochtend-mens doorbijten worden :)

Dit was het tot zover. Ik ga nu Ulbe opzoeken die heerlijk buiten in het zonnetje zit met een boek.
Lieve familie, vrienden en collega's, tot snel!

• 12 Januari 2012 - 10:31

EstherVvO:

Wat super zeg! Jullie zijn er;veilig en wel aan de andere kant van de wereld;-) Leuk om te lezen waar jullie de komende maanden zullen vertoeven en ongetwijfeld hebben jullie daar 'de tijd van je leven' Enjoy& Be Blessed! En heel veel liefs voor jullie allen! Van Edu&Es&kids

• 12 Januari 2012 - 10:32

Jet:

Lieve mensen, heerlijk om al gelijk te kunnen lezen dat jullie er veilig zijn en het zo te horen goed hebben! wordt er bijna zelf een beetje warm van ;) Heel veel zegen de komende tijd. liefs

• 12 Januari 2012 - 10:52

Sophie:

Tof om van jullie te horen! Klinkt alsof jullie op een goed plekkie zitten daar! Geniet ervan en hopelijk horen we snel weer wat:D

• 12 Januari 2012 - 11:29

Anne En Nico:

Wow mazzelaars!!
    Een geweldig goede tijd gewenst, met heel veel goede contacten, nieuwe inzichten, intensieve tijd met God en genieten van elkaar en de prachtige natuur!
    Knuffels en liefs!

• 12 Januari 2012 - 13:22

Emo Rahajaan:

Ulbe en Marleen,

Fijn om te weten dat jullie veilig zijn aangekomen. Wat heerlijk zo'n temperatuur.
    Wij wensen jullie een goeie tijd, dat je meer en meer mag groeien naar Hem en naar elkaar toe.
    Groeten aan Chris en Tineke en tot schrijfs.
    Bless you.

Emo en Ata

• 12 Januari 2012 - 13:49

Tom Luhukay:

Oh hier in Zwolle is is het ook 24 graden ................ binnen in het verzorgingshuis!!!!! Nou geniet er van en we zijn benieuwd naar de eerste foto's van jullie onderkomen en klas. Blessssssss

• 12 Januari 2012 - 14:20

Elske Van Dijk:

wow!! klinkt héérlijk....
    geniet ervan, blijf schrijven...dan blijf ik lezen!
    heel veel plezier, op tijd in de les zijn ;) goed luisteren naar de juf, en natuurlijk
    een heleboel blessings!!

• 12 Januari 2012 - 14:21

Susan:

Ha lieve luitjes, we zouden bijna denken dat jullie op vakantie zijn in Zuid-Afrika.
    Fijn dat jullie goed zijn aangekomen.
    Jullie zitten dan wel in Worcester, ons weer hier is duidelijk woester dan daar...
    Ben net wel de Twistvlietbrug op gefietst met dikke wind tegen, ik kon het net redden.
    Big hug

• 12 Januari 2012 - 15:55

Anda:

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen. Wat een temperatuursverschil..... ruilen? Veel plezier daar en een leerzame tijd. Tot het volgende verslag :)

Groetjes
    Anda

• 12 Januari 2012 - 17:36

Hanne:

hoi Ulbe en Marleen
    Leuk dat jullie het zo fijn hebben
    Groetjes Hanne

• 12 Januari 2012 - 18:11

Arno & Rolinke:

Tjonge, wat een overgang, he! Nou, voor je het weet ben je er al weer aan gewend hoor. En onthou maar: een cultuurschok kom je altijd weer te boven :-)
    Overigens is 35 graden wel wat anders dan hier op het noordelijke halfrond boven de poolcirkel: 30-40 cm sneeuw. Niet gek...

Leuk om te lezen waar jullie zitten en tof om jullie te volgen!
    Zegen over alles! Hij is er bij. Is dat nou niet geweldig: daar bij jullie in het zuiden en hier bij ons in het noorden. Gewoon dezelfde Papa :-)
    HeerlijK!

Liefs,
    Arno en Rolinke

• 12 Januari 2012 - 20:49

Rudi En Annette:

Veel zegen in SA!
    We willen graag jullie verhalen via deze bron vernemen en als jullie terug zijn, zullen we dan maar eens afspreken?
    Liefs, Annette en Rudi

Verslag uit: Zuid-Afrika, Worcester

FMS in Worcester

Nog 1 week en dan zijn de koffers weer gepakt. Zijn we weer op weg naar Schiphol en komt het moment van afscheid nemen van Janouk en schoonouders.
En dan gaan we op weg naar Worcester in ZuidAfrika,

Daar, op de basis van YwaM, gaan we een Family Ministry School volgen. 3 Maanden lang zijn we student en gaan we alles leren wat te maken heeft met Huwelijk, Gezin en Opvoeding. Met het daarbij behorende huiswerk als lezen en verslagen schrijven. Zelf zullen we in maart ook een week Verrijk je Huwelijk geven.

Het volgen van deze school zien we als een mogelijkheid die God ons geeft. Het is blijkbaar nu de tijd om dit te gaan doen. Het betekent ook zekerheden loslaten: 4 maanden onbetaald verlof, Janouk en andere familie en vrienden achterlaten.

Niet echt weten wat ons te wachten zal staan. Hoe zal het bed slapen? Kunnen we ergens rustig ons huiswerk maken? Gedeelde badkamer en wc?
Maar ook vragen over de school zelf. Hoe zal het zijn met de andere cursisten? Wie zijn ze? Waar komen ze vandaan? De hele dag Engels praten, lezen, luisteren, horen en schrijven. Kortom, veel nieuwe uitdagingen.

Maar we hebben er wel heel veel zin in!
We zouden het daarom leuk vinden als jullie met ons mee op reis gaan. Jullie kunnen onze ervaringen en onze belevenissen volgen. We hopen dat jullie dat ook willen doen. En als je ons zo volgt, schrijf af en toe ook een reactie. Dat is voor ons weer een bemoediging om er mee door te gaan.

De komende dagen ben ik nog bezig met het schoonmaken van het huis en Marleen met werken. Daarna koffers pakken. Met veel zomerkleren. Want, mocht je het niet weten, Zuid Afrika ligt op het zuiderlijk halfrond, daar waar het nu hartje zomer is. Wat zullen we Nederlandse winter missen.
Dus niet!

Tot de volgende up-date. Vanuit een zomers Worcester, Zuid Afrika.

Liefs, Ulbe & Marleen.