Lekker ingeburgerd - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Ulbe en Marleen Tolner - WaarBenJij.nu Lekker ingeburgerd - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Ulbe en Marleen Tolner - WaarBenJij.nu

Lekker ingeburgerd

Door: Ulbe & Marleen

Blijf op de hoogte en volg Ulbe en Marleen

05 Februari 2012 | Zuid-Afrika, Worcester

Drie-en-een-halve week geleden werden we naar onze kamer gebracht en dacht ik bij de eerste aanblik: o, nee... moeten we hier dik 3 maanden verblijven? In dit vieze kleine kamertje met een paar oude bij elkaar geraapte oude meubeltjes, een bed van 140 bij 190 (voeten over de bedrand) en de douche en toilet op de gang? Vreselijk, de moed zonk me in de schoenen.
En nu, drie-en-een-halve week later dus, voelen we ons hier helemaal thuis.
Alles heeft een plekje gekregen, beiden hebben we onze eigen huiswerk-plek. Ik zit altijd languit op het bed met alle boeken, schriften, pennen om me heen en laptop op schoot. Ulbe zit aan het bureau of op een luie stoel met de laptop op schoot.
Oké, een douche en toilet op de gang, delen met een man of 20 is niet helemaal ideaal, maar het gaat wonder boven wonder prima.
Gelukkig zelden file voor de douche ‘s morgens. Als wij om ongeveer 06.40u willen douchen kunnen we meestal gelijk terecht. Ook het toilet is over het algemeen direct beschikbaar. Vooral deze week erg prettig, omdat ik (Marleen) zo’n beetje de hele week last had van m’n darmen. Verdere details zal ik jullie maar besparen.... :-S

Wel raar hoor, op Facebook verschijnen allerlei berichten en foto’s over sneeuw, ijs en lage temperaturen, uitzicht op wellicht een elfstedentocht, terwijl wij hier in onze korte broek, shirtje en slippers zitten met temperaturen tussen de 28 en 40 graden. Echt heel onwerkelijk. Wat een andere wereld.

Deze week hebben we les gehad over counseling en communicatie. De leraar was Brian Sweetlove (wat een geweldige achternaam hè?), een pastor, psycholoog, begeleidt diverse kerkelijke teams, bedrijfsadviseur, vader van 3 kinderen en echtgenoot. Gelukkig heeft hij maar 4 a 5 uur slaap per nacht nodig. Een enorm gepassioneerd iemand met een hart voor mensen. Wij verwachtten een technisch en theoretisch verhaal over hoe je het best een persoon kan counselen, maar hij legde eerst de basis. Wie ben jij? Ken je jezelf? Wat is jouw visie? Wat is counselen? Wat wil jij bereiken? Kun jij luisteren? Hoe communiceer je? Welke plaats heeft God hierin? Kortom: een gedegen fundament is nodig om überhaupt maar te overwegen met counselen te starten.
En vergeet niet, het gaat natuurlijk allemaal in het Engels. Die eerste maandag was dat even lastig, de manier van lesgeven was totaal anders dan dat van de vorige weken. Engels volgen gaat prima, maar als je tegelijk moet processen, aantekeningen maken en luisteren is dat best lastig. Dan merk je dat Engels niet je moedertaal is. De rest van de dagen ging het gelukkig een stuk beter. Vrijdagavond waren Ulbe en ik uitgenodigd om bij deze man een kop koffie te komen drinken, was erg gezellig.

De volgende morgen hebben Tineke en ik Brian naar het vliegveld gebracht en zijn daarna naar Cape Town gegaan. Lekker even er uit en relaxen. We hebben Canal Walk (een mega groot winkelcentrum) een bezoek gebracht en hebben daar bij Mug & Beans geluncht.
Ik ben gewoonlijk gek op shoppen en grote steden, maar gek genoeg doet het me hier niet zo veel. Zou dat komen omdat het hier in Zuid-Afrika zo veel minder om veel, groot, meer en beter gaat dan in Nederland? Zou het zijn omdat naast dat enorme luxe winkelcentrum een Township ligt waar duizenden en duizenden mensen in armoedige krotjes wonen? Wie zal het zeggen. Maar in elk geval, ik hoef niet zo nodig te shoppen hier. Het was gewoon heerlijk om Worcester weer in te rijden, prachtige uitgestrekte bergen rondom, ruimte, wijdsheid en rust. Ik wist niet dat ik het in me had.....

• 05 Februari 2012 - 21:25

Luhukay:

Hey Tolners succes verder met de studie!!!!!

• 06 Februari 2012 - 06:36

Susan:

Nou, dat klinkt weer helemaal goed.
    Ik moet wel elke keer tegen mezelf zeggen dat jullie écht niet met vakantie zijn......!
    Big hug

• 06 Februari 2012 - 06:42

Floortje:

hey papsie en mamsie,
    wat leuk om alles weer te lezen. Lachlan is net terug uit SA, en vertelde me dat toen jullie in SA aankwamen dat dat het heetste weken waren die ze in lange tijden hebben gehad... :) als je die dus goed hebt overleefd, kan je de rest van de zomer ook goed aan!
    en ja wat je zegt, het maakt eigenlijk niet uit waar je bent, zolang je het een beetje persoonlijk kan maken is het al snel een thuis! helemaal met die leuke kalender :) die doet het bij mij ook goed aan de wand.
    nou oudertjes, veel plezier en succes met al jullie huiswerk, zowel de leuke als wat lastigere kanten, en geniet!! laat God grote dinegn in je doen!!
    <3 en een dikke kus van mij!

• 06 Februari 2012 - 09:00

J+K:

Hey Ulbe & Marleen!
    Leuk om jullie verhalen te lezen en goed om te horen dat jullie het goed naar je zin hebben en veel leren. Geniet ervan en blessings! En geniet van de zon, wij verheugen ons op nog meer kou voor misschien wel de 16e tocht der tochten :)

Kirsten & Jarich

• 06 Februari 2012 - 11:16

Ralda:

Gaaf om te lezen, mooi he dat er nog zoveel in je zit wat je nog niet weet.
    LEVEN blijft een avontuur.
    Geniet er van en sterkte
    Knuffel
    Ralda

• 06 Februari 2012 - 14:59

Gerda Muller:

Lieve Marleen en Ulbe, fijn om te lezen dat het goed met jullie gaat!
    Mooi om jullie zo een beetje te volgen, echt wel een heel ander leven hè!
    Alleen al die temperatuursverschillen, tjonge het is hier in Nederland prachtig hoor met sneeuw en ijs, we genieten ervan, maar als ik jullie foto's zie in de zon is dat ook niet verkeerd. Heerlijk!

Lieve mensen het ga jullie goed, succes gewenst, sterkte met de studie en Gods onmisbare zegen!

Liefs Gerda

• 06 Februari 2012 - 17:50

Annette & Rudi:

Ook wij volgen met veel interesse jullie verhalen. We zien uit wat God voor jullie in petto heeft. Hopelijk mogen jullie je kennis gebruiken om de gezinnen en huwelijken in Nederland te gaan coachen. Wanneer is jullie eerste workshop in NL?
    Succes en zegen!

• 06 Februari 2012 - 20:55

Coriët:

Nice to see pictures of your dayly life environment!
    can feel with you: these 9 weeks all my classes are in English too, because of foreign visitors, luckily you get used to it rather quickly.. al laat het accent soms wat te wensen over...
    nice to hear you're settling in!
    greetzzz

• 10 Februari 2012 - 08:25

Sophie:

haaaaj, bedankt voor weer wat nieuws, leuk! Enjoy! liefs..

• 14 Februari 2012 - 15:09

Wim Tollenaar.:

Prachtig die verhalen, en dat jullie al zo goed gewend zijn.
    Alleen de voeten over de bed rand hoor ik niets meer over, is er een verlangstuk aan gemaakt?
    of moeten jullie in de fotus houding ?
    Hoe het ook zij , we missen jullie natuurlijk wel op de avonden, laats dacht ik het wellicht wel leuk om zo'n skipe verbinding te maken op zo'n avond , maar dat schijnt niet zo eenvoudig te zijn allemaal als lijkt.
    Mooie foto's ook, geniet meer lekker van dat mooie Zuid Afrika. en van de lessen naatuurlijk die jullie daar krijgen.
    Groetjes Wim T

• 14 Februari 2012 - 15:09

Wim Tollenaar.:

Prachtig die verhalen, en dat jullie al zo goed gewend zijn.
    of moeten jullie in de fotus houding ?
    Groetjes Wim T

Verslag uit: Zuid-Afrika, Worcester

FMS in Worcester

Nog 1 week en dan zijn de koffers weer gepakt. Zijn we weer op weg naar Schiphol en komt het moment van afscheid nemen van Janouk en schoonouders.
En dan gaan we op weg naar Worcester in ZuidAfrika,

Daar, op de basis van YwaM, gaan we een Family Ministry School volgen. 3 Maanden lang zijn we student en gaan we alles leren wat te maken heeft met Huwelijk, Gezin en Opvoeding. Met het daarbij behorende huiswerk als lezen en verslagen schrijven. Zelf zullen we in maart ook een week Verrijk je Huwelijk geven.

Het volgen van deze school zien we als een mogelijkheid die God ons geeft. Het is blijkbaar nu de tijd om dit te gaan doen. Het betekent ook zekerheden loslaten: 4 maanden onbetaald verlof, Janouk en andere familie en vrienden achterlaten.

Niet echt weten wat ons te wachten zal staan. Hoe zal het bed slapen? Kunnen we ergens rustig ons huiswerk maken? Gedeelde badkamer en wc?
Maar ook vragen over de school zelf. Hoe zal het zijn met de andere cursisten? Wie zijn ze? Waar komen ze vandaan? De hele dag Engels praten, lezen, luisteren, horen en schrijven. Kortom, veel nieuwe uitdagingen.

Maar we hebben er wel heel veel zin in!
We zouden het daarom leuk vinden als jullie met ons mee op reis gaan. Jullie kunnen onze ervaringen en onze belevenissen volgen. We hopen dat jullie dat ook willen doen. En als je ons zo volgt, schrijf af en toe ook een reactie. Dat is voor ons weer een bemoediging om er mee door te gaan.

De komende dagen ben ik nog bezig met het schoonmaken van het huis en Marleen met werken. Daarna koffers pakken. Met veel zomerkleren. Want, mocht je het niet weten, Zuid Afrika ligt op het zuiderlijk halfrond, daar waar het nu hartje zomer is. Wat zullen we Nederlandse winter missen.
Dus niet!

Tot de volgende up-date. Vanuit een zomers Worcester, Zuid Afrika.

Liefs, Ulbe & Marleen.