Het andere Florida - Reisverslag uit Orlando, Verenigde Staten van Ulbe en Marleen Tolner - WaarBenJij.nu Het andere Florida - Reisverslag uit Orlando, Verenigde Staten van Ulbe en Marleen Tolner - WaarBenJij.nu

Het andere Florida

Door: Ulbe & Marleen

Blijf op de hoogte en volg Ulbe en Marleen

26 Januari 2011 | Verenigde Staten, Orlando

Maandag 24 januari

Het gedeelte van Florida waar wij eerst waren noemt men daar “the real Florida”. Hier vind je nog hele gebieden met bijna ongerepte natuur, kleine dorpjes, rust en stilte, en duizenden misschien wel miljoenen bomen. Waar we nu zijn is dat heel anders. Het zal ook wel real Florida zijn, maar dan de realiteit zoals wij dat kennen van de tv en films. Het is er druk, weinig rust en stilte, veel minder ongerepte natuur. Net als in Nl is een groot gedeelte gecultiveerd. Hier vind je bijvoorbeeld wel weer de citrusplantages met sinaasappelen en citroenen.
We zouden naar het appartement van kennissen gaan, maar dat wordt nu nog steeds verbouwd. En omdat de verbouwing langer dan afgesproken duurt, zitten wij, op kosten van de aannemer, in een Vacation and Golf Resort. Je hoort ons niet klagen. Maar de straat hier vlak bij is compleet het tegenovergestelde van Sopchoppy: er zijn zeker 5 super winkels met Sales van Disney Gifts. Tussendoor allemaal restaurants: Chinees, Mexicaans, MacDonald en alle variaties hierop, Penny wat een diner is waar je 24 uur per dag kunt eten, IHOP nee niet international house of prayer, maar international house of pancakes. En niet te vergeten de tientallen hotels die daar tussendoor staan. Met langs de weg een woud aan verlichte reclameborden. Het verschil met vorige week kon niet groter zijn. We komen er bijna niet onderuit om ook naar een Disney park te gaan. Maar naar welke? Alleen al Disney Wordl heeft 4 grote parken, dan heeft Universal er ook 3 en Seaworld heeft er 2. Waar uit kiezen? Welke wel en welke niet? We hebben nog even de tijd omdat de weersvooruitzichten voor dinsdag en woensdag niet goed zijn: heave / severe thundershowers. We gaan het meemaken.

Dinsdag 25 januari
Vanwege de vooruitzichten op regen, onweer en storm hebben we vandaag gekozen om naar een Mall te gaan aan het eind van de International Drive. Dit is een straat met links en rechts hotels, waaronder een hele super grote Peabody. Een Convention Centre waar de Rai en de Jaarbeurs en Ahoy opgeteld en maal 3 met gemak in kunnen. Veel restaurants en heel veel winkels met Disney gifts en soms een klein pretparkachtig iets met uiteraard weer veel reclameborden. Erg kermisachtig allemaal. De Mall waar wij heen zijn gegaan heeft 175 winkels van grote en bekende merken als Hilfiger, Calvin Klein, Nike, Aeropostal, Forever 21. Elk een beetje zichzelf respecterend kledingmerk heeft hier een outletstore. We hebben veel winkels van binnen en buiten gezien, maar weinig gekocht. Of het was niet onze smaak en als we iets leuks vonden hadden ze onze maat niet. Heel jammer, maar misschien wel beter voor de portemonnee. Alleen bij Esprit hebben wij iets gekocht. Dan maar een lekkere cappuccino bij Starbucks halen. Dat gaat er altijd wel in.
We wilden nog in een andere mall aan de I-Drive een filmpje pakken, maar we waren net te laat. Eerst maar iets gegeten en dan de volgende film nemen. Wilden we een kaartje kopen bleek deze film ondertiteling te hebben voor doven en slechthorenden. Nou dat zijn we niet. Dan maar naar huis. En toen begon het.
Ondanks de slechte weersvooruitzichten was het tot nu de hele dag droog gebleven. Maar we waren net tien minuten in de auto, op weg naar ons resort, en toen begon het te regenen en te lichten. Het water kwam met bakken uit de hemel, die helemaal zwart dicht trok. Het verkeer op de snelweg ging er langzaam van rijden. Terug op onze kamer in het resort ging het nog harder regenen en onweren met felle lichtflitsen. Op de tv zagen we dat net onder Orlando er hevige windstormen waren, er werd voor diverse county’s (ook de onze) zelfs een tornadoalert afgegeven. Spannend, maken we dat ook nog een keer mee. Op tv zagen we beelden van omgewaaide bomen, al dan niet gevallen op huizen, auto’s. Duizenden huizen die zonder stroom waren komen te zitten. Het ging er ook echt hard op. Gelukkig trok de storm over en in de loop van de avond werd het tornadoalert opgeheven. We konden rustig gaan slapen.

Woensdag 26 januari
De weersvooruitzichten zijn nog steeds niet goed. Vandaag geen park, maar als het goed gaat kunnen we donderdag nog naar een park. Moet ook wel op die dag, want vrijdag gaan we weg.
Vandaag zijn we naar Orlando downtown gegaan. In Europa vind je hier de winkels om te shoppen. Niet in Amerika. Hier vind je alleen kantoren en restaurants. Maar orlando heeft ook nog een mooi park: Lake Eola dat is aangelegd rondom een groot meer. Ik snap niets van de weervrouwen in Orlando, want de zon schijnt de hele dag. Heerlijk weer weliswaar om lekker te genieten van de wandeling door het park en door de oude buurt aan de andere kant. Hier mooie oude huizen, uiteraard allemaal met een veranda, zo mooi. Grote oude Spaanse eiken, en straten met klinkers, wat voor Amerikaanse begrippen heel apart is. Zij kennen alleen straten met asfalt of zand. Wat ons opvalt is dat in Orlando veel zwervers zijn. Ook zij genieten van het park en het mooie weer. Heerlijk in de zon geluncht op het terras van Panera. Florien heeft in deze stad ook haar DTS gedaan. Toentertijd niet kunnen vermoeden dat wij er ooit ook heen zouden gaan. Omdat de vooruitzichten voor morgen goed zijn hebben we besloten dat we naar een park gaan. Na lang dubben besloten om naar Epcot te gaan. Dat is 1 van de 4 grote parken van Walt Disney World. Daarnaast is er nog Magic Kingdom, Animal Kingdom en Disney’s Hollywood Studios. En verder zijn er nog 3 golfbanen, resorts, downtown is een soort van winkel en vermaakcentrum. Te veel om op te noemen. Als je op de kaart kijkt is het een dorp, nee een stad op zich, zo groot terrein. Ben benieuwd hoe het er morgen zal zijn.

• 31 Januari 2011 - 06:57

Susan:

Welkom thuis!
    Leuk dat we van achter het beeldschermpje en beetje hebben kunnen meegenieten van jullie avonturen.
    Big Hug