Een toeristisch dagje - Reisverslag uit Sopchoppy, Verenigde Staten van Ulbe en Marleen Tolner - WaarBenJij.nu Een toeristisch dagje - Reisverslag uit Sopchoppy, Verenigde Staten van Ulbe en Marleen Tolner - WaarBenJij.nu

Een toeristisch dagje

Door: Ulbe & Marleen

Blijf op de hoogte en volg Ulbe en Marleen

19 Januari 2011 | Verenigde Staten, Sopchoppy

Hier zit ik dan, met prachtig uitzicht vanuit onze cabin over de Ochlokonee River, een blog te schrijven. De zon breekt voorzichtig door de nevel die over het water ligt. Het ziet er sprookjesachtig uit. Tot op heden begint de dag regelmatig met mist en nevel en lijkt het een sombere dag te worden. Lijkt dus…. Het is ook hier tenslotte winter dus start de dag koud en nevelig om na een poosje open te breken en ruimte te geven aan de zon. Dan kan de temperatuur aardig oplopen en vooral met de zon erbij voelt het als een heerlijke veelbelovende Nederlandse lentedag. Maar het is een Amerikaanse winterdag. En hoewel er in het grootste deel van Amerika sneeuw ligt blijft Florida hier gelukkig vrij van.

Dinsdag hebben we een bezoek gebracht aan de hoofdstad van Florida. Nee, dat is niet Orlando of Miami, maar Tallahassee. Ongeveer drie kwartier rijden van Sopchoppy. Tallahassee is geen heel grote stad, ook niet toeristisch. Hier bevindt zich wel de regering van de staat Florida met het huis van afgevaardigden en de senaat. Hiervoor heeft men een enorm gebouw neergezet met 22 verdiepingen. Het leuke is dat je dit gebouw gewoon gratis mag bezichtigen. Vanzelfsprekend word je bij binnenkomst eerst geacht je bezittingen te laten scannen en zelf door een poortje te lopen, dezelfde check als op de vliegvelden. Je mocht eens kwaad in de zin hebben….. Helemaal boven op de 22e verdieping heb je een prachtig uitzicht over heel Tallahassee en omstreken. Vergeleken met Washington is dit een klein stadje, maar wel heel veel groen. Er staan door de hele stad heel veel enorm grote bomen, schitterend.

Het is wel apart dat in tegenstelling tot Nederland, de geschiedenis hier niet ver teruggaat. Gebouwen ouder dan 100 jaar kom je hier weinig tegen, een enkeling is 150 jaar oud maar dan houdt het toch wel op. Een van die oudere gebouwen is het oude capitol, die naast het nieuwe hoge gebouw staat. Hier kwam vroeger de senaat bijeen en werd er recht gesproken. Dit gebouw is nu in gebruik als een soort museum, ook gratis, om de geschiedenis van de staat Florida te laten zien. Dan zie je dat er voor onze begrippen nog niet lang geleden sprake was van rassendiscriminatie. Dit speelde in de zuidelijke staten natuurlijk veel langer dan in de noordelijke staten. Toen daar al wetten kwamen om de zwarten en blanken gelijke rechten te geven waren ze in Florida nog bezig deze verschillen juist te verscherpen.

We zien hier trouwens veel gevolgen van de crisis van de afgelopen paar jaar. Veel leegstaande winkels en verlaten huizen laten zien dat er hier en daar stevige klappen zijn gevallen. We waren in de Tallahassee Mall en daar was de helft van de winkelpanden in het eens zo grote winkelcentrum afgesloten met grote rolluiken. En helaas niet omdat het sluitingstijd was. Langzaam stroomt deze mall leeg, want voor de bezoekers wordt het minder aantrekkelijk en zij gaan dan liever naar de andere mall die Tallahassee rijk is en die nog wel floreert.

Deze mall hebben we gisteren bezocht. Mijanou is gezellig meegegaan want op een andere manier dan met een auto kom je hier bijna nergens. En uniek: Marleen heeft een jurkje gekocht. Jaja, een jurk, ik moet er aan geloven. In Nederland doe je naar een bruiloft iets leuks aan, je doet natuurlijk je best om er netjes uit te zien. Maar hier gaat het er net wat formeler aan toe. Door de gesprekken de afgelopen dagen met de familie kwamen we er wel achter dat een broek op een bruiloft toch eigenlijk not done is. Nu had ik er wel iets langs overheen gekocht maar ja, een broek blijft een broek. Dus toch maar op jacht naar een jurk. Om er toch een Nederlandse touch aan te geven doe ik wel gewoon mijn eigen laarzen aan, pumps of iets anders met hakken gaat toch echt een brug te ver voor mij…………. En nee ik laat niet mijn nagels doen, ga niet naar de zonnebank, laat niet mijn haar doen door de plaatselijke hairdresser. Behalve de jurk ga ik gewoon als mezelf :-)

De dag afgesloten met het eten van een pasta bij de plaatselijke bistro. Dat was weer een onvervalste Amerikaanse portie zodat we ook vandaag genoeg te eten zullen hebben.

  • 21 Januari 2011 - 18:39

    Rolinke:

    Nou, Marleen, ik denk dat een jurk je prima zal staan...maar ik geef je gelijk: hou maar lekker je laarzen aan....een super de luxe jurk is al aardig genoeg!
    Knuf,
    Arno en Rolinke en kids

  • 21 Januari 2011 - 20:17

    Henk:

    Hoi Ulbe & Marleen, Globetrotters. Wereldburgers. Overal en nergens. Het maakt allemaal niet uit. Oost, west, noord, zuid. Europa, Afrika, Amerika, Azie. In no time zijn jullie geacclimatiseerd. Leuk om jullie reisverslagen te lezen en jullie foto's te zien. Have a nice time and see you later. Henk & Wilma, Hanne, Joelle en Karsten.

  • 22 Januari 2011 - 03:15

    Florien:

    Hey mam, je moet maar even een foto van die jurk. of jouzelf met de jurk aan op deze blog zetten. ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet.... MIJN MOEDER IN EEN JURK!!! de laatste keer dat ik dat gezien heb was in de foto's van jullie bruiloft :P

    en pap, hoe istie als pasor? volgens mij hebben jullie vandaag de bruiloft (22ste) of was het gisteren... nou in iedergeval, ik hoop dat jullie een waanzinnige tijd en dag zullen /hebben gehad.

    ik heb nu nog iets minder dan 24 uur voordat ik vertrek naar het (ook) warme India..... dus een hele dikke kus van mij, en over 1 maand ben ik weer terug en kunnen we weer gezellig kletsen <3 you

  • 22 Januari 2011 - 07:00

    Christa En Mark:

    Hoi hoi,
    Ja Marleen dat waren ook mijn gedachten waar staat die jurk foto....
    We zijn gisteravond laat aangekomen. De kids waren doodop. Voor ons ook 2 uur later. Nu stonden ze vanochtend wel erg vroeg op voor onze begrippen. Maar goed even wennen nog. We hebben een goede tijd gehad in Kenia totaal geen zin om weer maandag aan het werk te gaan. En wat is het hier nog donker zeg... In kenia was het 6 uur licht. Maar wat heerlijk om weer de luxe te hebben zeg.... (belachelijk!!)
    Maar leuk om even wat te lezen van jullie. Nog een fijne tijd daar en gezegende daagjes nog...

    Ps: jullie kerstkaart is aangekomen hoor..... Echt heel leuk.

    Groetjes van keniaantjes Christa en Mark

  • 22 Januari 2011 - 07:47

    Susan:

    Hoi Mr en Mrs Tolner,
    Hoewel ik zelf niet zo reislustig ben lijkt me dit een "uitje" waar ik erg van had genoten. Nou ja, niet iedereen is zo bevoorrecht. Succes met de inzegening Ulbe! En Marleen, tof dat je in een jurk gaat! Geef het bruidspaar en onze Tim een big hug van me.
    Liefs uit Zwolle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ulbe en Marleen

Actief sinds 25 Okt. 2010
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 58661

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2012 - 19 November 2012

Zuid Afrika 2012

10 Januari 2012 - 27 April 2012

FMS in Worcester

14 Januari 2011 - 29 Januari 2011

Onze reis naar Florida, een Amerikanse Wedding

29 Oktober 2010 - 16 November 2010

Onze reis naar Suid Afrika, naar Chris & Tineke

Landen bezocht: