Les, huiswerk en braai. - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Ulbe en Marleen Tolner - WaarBenJij.nu Les, huiswerk en braai. - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Ulbe en Marleen Tolner - WaarBenJij.nu

Les, huiswerk en braai.

Door: Ulbe & Marleen

Blijf op de hoogte en volg Ulbe en Marleen

19 Februari 2012 | Zuid-Afrika, Worcester

Lesweek nummer 5 zit er alweer op. Inmiddels hebben we heel wat lesstof achter de kiezen. Genoeg om nog een behoorlijke tijd op te kauwen en te herkauwen. Jongens, wat is dit een waardevolle tijd voor ons en ik zou het echt iedereen willen aanraden. Als je nog eens de gelegenheid hebt om zo’n school te doen, pak het dan met beide handen aan en ga ervoor. En niet alleen als je een gezin hebt, maar ook als je uit een gezin komt of misschien een gezin zal gaan vormen in de toekomst (voor iedereen dus).
Hier in Zuid-Afrika is het natuurlijk geweldig maar waarschijnlijk komt de school volgend jaar ook in Nederland!

Deze week hebben we les gehad over het huwelijk. Voor ons natuurlijk bekend terrein omdat we ten eerste alweer 25 1/2 jaar getrouwd zijn maar met name omdat we al zes jaar betrokken zijn bij de Verrijk je Huwelijk Workshops bij YWAM Heidebeek in Heerde.
Desalniettemin is het toch altijd weer interessant om met deze materie bezig te zijn en andere leraren en lesstof te horen. Daarbij komt natuurlijk dat we nu in een multiculturele omgeving zijn, in de Zuid-Afrikaanse cultuur wat ook weer specifieke bijzonderheden met zich meebrengt. Als ik alleen al denk aan wat een van onze medestudenten vertelde, over hoe zij door oma en tantes was voorbereid op haar huwelijk. Haar oma vertelde haar dat zij als vrouw de deurmat was, nederig en altijd haar man moest dienen, wat hij ook zou vragen (of liever: commanderen). Haar tantes vertelden haar dat zij de ezel moest zijn in het huwelijk, gewoon doen, alles regelen en dragen zonder te zeuren of te klagen. Als vrouw heb je niets te vertellen, alleen kinderen baren en zorgen dat je man in alles goed verzorgd wordt. In haar geval had het haar geholpen de eerste jaren van haar huwelijk te ‘overleven’. Ja, dat is in onze westerse cultuur (gelukkig) wel anders! Natuurlijk wordt de les vanuit de bijbelse principes gegeven, en ook God heeft het anders bedoeld: man en vrouw zijn beiden naar Zijn beeld geschapen en gelijkwaardig aan elkaar.

Vorige week moest het eerste boekverslag worden ingeleverd, samen met een creatieve verwerking hiervan en een voorbereide seminar over het onderwerp. Morgen moeten we de eerste ruwe schets van het literatuur onderzoek inleveren, een hele klus, vooral als het niet het enige huiswerk is dat je moet doen.
Toch hebben we een groot deel van dit weekend wat rustig aangedaan. Gisteren naar de Mall gegaan met de shuttlebus vanaf de basis. Deze shuttlebus rijdt zaterdagmorgen elk half uur. Je kunt makkelijk lopen naar de Mall maar uit veiligheidsoverwegingen raden ze dat af. Zeker moet je niet alleen lopen, de overvallen zijn hier niet van de lucht. We hebben bij Dolce Café op een heerlijke luie bank gezeten met een koffie en daar huiswerk gemaakt. ‘s Middags heeft Chris ons opgehaald en hebben we, jawel, eindelijk onze eerste Zuid-Afrikaanse braai (=bbq) gehad, baie lekker en gezellig.
Vandaag was het weer eens erg warm, te warm om actief te zijn, bijna 40 graden. Maar ik ga niet klagen hoor, het is heerlijk elke dag in je shirtje, korte broek en flip-flops.

Komende week gaan we les krijgen over financiën. Belangrijk onderwerp, zeker als je weet dat financiën een onderwerp is waar in gezinnen de meeste problemen over zijn of over gemaakt worden. Hoe word je een goed rentmeester van dat wat je gegeven is? Volgende week wellicht meer hierover.

Heb je trouwens specifieke vragen of gewoon dingen die je graag wilt weten over ons, de school, de lessen of dit prachtige land? Stel ze hieronder, dan beantwoorden we ze graag!

Groetjes en een drukkie (Afrikaanse knuffel) van Ulbe en Marleen.

• 19 Februari 2012 - 18:23

Luhukay:

Nog gefeliciteerd met jullie 25,5 jaar huwelijk!!!!!

• 19 Februari 2012 - 19:35

Susan:

Ook wij hebben zaterdag met ons gezinnetje van een braai (maar dan)in een "braai restaurant" genoten.
    Vooral de 2 jonge mannen hebben heel wat op de spies geregen.
    Drukkie terug!

• 19 Februari 2012 - 19:59

Groetjes:

Hoi Ulbe en Marleen,

Groetjes van leo en petra vanuit ons nieuwe huis. Niet zo met jullie mee kunnen leven omdat we erg druk waren met de verhuizing, maar nu lezen we weer wat voor interessante dingen jullie meemaken. En kunnen we weer jaloers zijn op de geweldige temperaturen aldaar.

Drukkie, Leo en Petra.

• 19 Februari 2012 - 20:42

Paul&mar:

hoi lieve mensen,
    heerlijk genieten hé! Niet enkel van de zon maar ook van al de les stof. Zoals je al zei kan je er volgens mij goed op herkauwen zelfs straks als je weer terug in 't kikkerlandje bent, al duurt dat nog even.
    Wat leuk dat jullie les krijgen over financien, lijkt me reuze interessant en ozo nodig.
    Veel liefs en we kijken weer uit naar het volgende blog. dikke knuf van ons vanuit 't nooit saaie kikkerlandje

• 20 Februari 2012 - 10:46

Chris:

Hey Ul & Maj,

ik denk dat je je weerstationnetje even aan moet passen.
    Die heeft het over temperaturen uit Worcester, Canada ;-)

Tot morgen :p
    chris

• 20 Februari 2012 - 11:46

Marleen:

@Chris, geen idee hoe die weersverwachting te wijzigen, whatever ik doe, het is en blijft Cnanada. Gelukkig is het hier 35graden, much better....;)

• 20 Februari 2012 - 13:19

Mmmmm'Loes:

Toch jammer dat jullie die mooie trouwkleding van afgelopen zomer niet aan hadden op die foto....

• 20 Februari 2012 - 15:07

Henk Van Wilma :

Wie van de drie? Les, huiswerk en braai. Doe mij maar die braai. Ha. ha.

• 23 Februari 2012 - 16:09

Jan En Karin:

hai Ulbe en Marleen,
    leuk om jullie verslagen te lezen. Het is hier ondertussen ook bijna 25 graden (in mijn werkelijkheid). probeer wat recepten te bietsen van die braai. ben erg benieuwd en met 13 kilo eraf kan ik straks helemaal 'los'

alle goeds gewenst
    Jan en Karin

• 27 Februari 2012 - 04:56

Floor:

hey paps en mams, wat een leuke foto van jullie twee trouwens!! echt super lief, mooi en schattig <3

Verslag uit: Zuid-Afrika, Worcester

FMS in Worcester

Nog 1 week en dan zijn de koffers weer gepakt. Zijn we weer op weg naar Schiphol en komt het moment van afscheid nemen van Janouk en schoonouders.
En dan gaan we op weg naar Worcester in ZuidAfrika,

Daar, op de basis van YwaM, gaan we een Family Ministry School volgen. 3 Maanden lang zijn we student en gaan we alles leren wat te maken heeft met Huwelijk, Gezin en Opvoeding. Met het daarbij behorende huiswerk als lezen en verslagen schrijven. Zelf zullen we in maart ook een week Verrijk je Huwelijk geven.

Het volgen van deze school zien we als een mogelijkheid die God ons geeft. Het is blijkbaar nu de tijd om dit te gaan doen. Het betekent ook zekerheden loslaten: 4 maanden onbetaald verlof, Janouk en andere familie en vrienden achterlaten.

Niet echt weten wat ons te wachten zal staan. Hoe zal het bed slapen? Kunnen we ergens rustig ons huiswerk maken? Gedeelde badkamer en wc?
Maar ook vragen over de school zelf. Hoe zal het zijn met de andere cursisten? Wie zijn ze? Waar komen ze vandaan? De hele dag Engels praten, lezen, luisteren, horen en schrijven. Kortom, veel nieuwe uitdagingen.

Maar we hebben er wel heel veel zin in!
We zouden het daarom leuk vinden als jullie met ons mee op reis gaan. Jullie kunnen onze ervaringen en onze belevenissen volgen. We hopen dat jullie dat ook willen doen. En als je ons zo volgt, schrijf af en toe ook een reactie. Dat is voor ons weer een bemoediging om er mee door te gaan.

De komende dagen ben ik nog bezig met het schoonmaken van het huis en Marleen met werken. Daarna koffers pakken. Met veel zomerkleren. Want, mocht je het niet weten, Zuid Afrika ligt op het zuiderlijk halfrond, daar waar het nu hartje zomer is. Wat zullen we Nederlandse winter missen.
Dus niet!

Tot de volgende up-date. Vanuit een zomers Worcester, Zuid Afrika.

Liefs, Ulbe & Marleen.