Upgrade! - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Ulbe en Marleen Tolner - WaarBenJij.nu Upgrade! - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Ulbe en Marleen Tolner - WaarBenJij.nu

Upgrade!

Blijf op de hoogte en volg Ulbe en Marleen

11 November 2012 | Zuid-Afrika, Worcester

2 trainingen in 1

De afgelopen week zijn we druk geweest met 2 trainingen in 1. De eerste training is de Basic Training Workshop (BTW). Hierin hebben we, samen met Chris en Tineke, training gegeven aan twee stellen die zelf ook de Huwelijksworkshop willen gaan geven. Deze training was een onderdeel van de Advanced Training Workshop (ATW) die wij en Chris en Tien kregen van Georg en Christine uit Duitsland. Zij zijn de internationale overzieners van deze workshops en ontwikkelen de materialen en dergelijke. De ATW geeft ons de mogelijkheid om waar ook ter wereld zelf mensen te gaan trainen om de huwelijksworkshop te gaan geven. De workshop zit namelijk goed doordacht in elkaar en het is waardevol om te weten waarom je doet wat je doet en hoe de opbouw in elkaar zit en wat de waarde en het doel daarvan is.
We gaven de BTW aan 2 stellen dus. Een stel is blank Afrikaans en wil de workshop met name gaan gebruiken voor de farm-werkers. Het andere stel is coloured Afrikaans/Zwitsers en zal de workshop met name gaan toepassen in Zwitserland onder de multi-culturele stellen.

Voor en na de BTW zijn Chris en Tien en wij getraind door Georg en Christine. Met andere woorden, we kennen nu alle ins en outs en alle do’s en don’ts van de workshop zodat we klaar zijn om andere stellen toe te rusten zodat meer echtparen de preventieve principes die de workshops geeft kunnen leren en toepassen.
Het is ons maar weer eens duidelijk geworden hoeveel impact de workshop kan hebben. En echt niet alleen bij probleem-huwelijken. Juist als het huwelijk goed is kun je tijd investeren om te preventieve principes te leren. Zodat je klaar en voorbereid bent als er eens een storm komt.
Het aparte is dat in welk land je ook bent veel mensen hetzelfde reageren op zo’n workshop: “Dat hebben wij toch niet nodig” of “bij ons gaat alles prima hoor, ik trek wel aan de bel als het minder gaat”. Zoiets als ‘als het kalf verdronken is….’, je kent het gezegde vast wel. We vinden het altijd dom om een brandblusser aan te schaffen ná een fikse brand. Maar om een preventieve workshop te doen (die ook nog eens supergezellig is) vinden we raar en onnodig. Vreemd…..

Maar goed, om kort te gaan, we zijn ‘geslaagd’ en zijn nu dus advanced trainers!
De trainingen zitten er nu dus op en we hebben nu nog een week om bij te komen van alle drukte van de afgelopen 10 dagen. De komende dagen gaan met name gebruikt worden om wat vrienden te bezoeken en bij te kletsen en te genieten van het land en het heerlijke weer.
Gisteren hebben we een prachtige tour gemaakt langs de plaatsen Paarl, Stellenbosch, Franschhoek en Villiersdorp. Wat een prachtige rit en wat een views. Het is werkelijk niet te vangen in een foto, zo mooi (he Janouk?).
Vandaag waait het enorm (een echte Worcester-wind) maar met 30 graden is dat niet echt heel erg.

Dit was het weer even voor nu.
Dikke kus van ons en tot de volgende blog.

Liefs, Ulbe en Marleen.

• 12 November 2012 - 09:54

Christa:

Joehoee.. Geslaagd!!!!! We hadden natuurlijk niet anders verwacht!!
    Leuk om de foto's allemaal te bekijken, dat geeft altijd een mooi sfeertje met zich mee.. ook al is het in het echt vele malen mooier!!

Geniet nog lekker van Zuid Afrika, en alvast een veilige reis en een relaxte terugkomst..... (de overgang naar het gezellige hectische nederland)

• 15 November 2012 - 16:16

Florien:

Hey oudertjes!!
    Wat leuk dat jullie geslaagd zijn, nu mag je echte dingen gaan doen :P
    De foto's zien er trouwens ook heerlijk uit. Het was hier vandaag ook wel lekker,maar zeker niet zo lekker als daar bij jullie nu.
    En nu moet je maar veel brandblussers in gaan slaan, zodat mensen die in huis kunnen halen voordat de brand uitbreekt :)
    dikke kus vanuit Taiwan <3