De Marriage Enrichment Workshop - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Ulbe en Marleen Tolner - WaarBenJij.nu De Marriage Enrichment Workshop - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Ulbe en Marleen Tolner - WaarBenJij.nu

De Marriage Enrichment Workshop

Door: Ulbe

Blijf op de hoogte en volg Ulbe en Marleen

05 November 2012 | Zuid-Afrika, Worcester

De Verrijk je Huwelijk Workshop is al weer voorbij. Zo snel gaat de tijd. Maar het waren goede dagen.
Wat voor ons normaal is, is hier in Zuid Afrika nog steeds niet normaal: blanke Afrikaans sprekende Afrikanen, kleurlingen, Engels sprekende Afrikanen en blanke Europeanen die samen een weekend door brengen. De deelnemers gaven ook wel eerlijk aan dat ze dat spannend vonden. Hieruit blijkt maar weer, dat, hoewel apartheid in 1994 officieel werd afgeschaft, de effecten ervan nog diep gevoeld worden. De deling in de maatschappij is nog steeds gebaseerd op ras en kleur. Met alle gevolgen van dien. Het is dan aan het eind van het week gaaf te horen hoe helend het, voor met name de kleurlingen, is geweest om met de verschillende achtergronden bij elkaar te zijn. Men vertelde bij het weg gaan dat deze mix van culturen, achtergronden en kleuren helend heeft gewerkt.
En om daarnaast ook te zien dat iemand uit zijn / haar schulp kruipt. Als ware dat een bloem uit de knop gaat komen. In zo’n workshop doet God in iedereen een machtig werk, wat verder gaat dan wat wij, als degene die de workshop leiden, kunnen bewerkstelligen.

De workshop zelf behandeld zulke basale onderwerpen: Waar kom ik vandaan en hoe staat ons huwelijk nu er voor? We hebben het over een goede manier van communicatie en over omgaan met conflicten. De laatste dag hebben we het over intimiteit en sexualiteit. Als afsluiting hebben we een viering met avondmaal. Tussendoor kunnen de deelnemers een nieuw soort verbond maken. Een stuk papier met daarop wat ze meenemen als actiepunt in hun huwelijk. Het is voor ons motiverend om te zien met welk enthousiasme de echtparen werken aan de opdrachten en echt met elkaar in gesprek gaan. Een van de kleurling echtparen is nu nog meer gepassioneerd voor gezinnen en huwelijken dat ze de volgende workshop nog een keer willen gaan doen. Andere kleurlingen echtparen mee willen nemen. Op termijn ook zelf de workshop willen gaan geven! Er staat wat dat betreft wat te gebeuren in de community van de kleurlingen.

En wat een geweldige plek zaten wij: Kliplapa. Misschien is het te vinden op internet / google. Ergens in de middle of nowhere, aan een dirtroad, na 5 keer een riviertje te hebben doorkruist. Dat wil zeggen: door de rivier rijden die ook een hobbelige vol met stenen bodem heeft. En dat ging ook nog goed met onze huurauto: Hyundai Atoz.
Heerlijk rustig in een dal, stromend riviertje ernaast. Wij sliepen in een houten hut op palen, maar andere sliepen in stenen huisjes. Het werd gerund door een mevrouw en haar dochter, die beiden voor de catering zorgden. Er heeft ons niets ontbroken. Wat hebben we heerlijk gegeten. Koffie en thee in overvloed. Echt een zegen om hier niet voor te hoeven zorgen. En het eten was lekker en Zuid Afrikaans. Ik heb zoete aardappel gegeten zoals ik het nooit eerder heb gehad. Zo lekker!
Op zaterdagmorgen zaten we vroeg in de morgen op het terras met uitzicht op de bergen en toen zagen we baboons / bobbejaans op de top van de bergen lopen. Op het terrein liepen twee schildpadden (turtois). Eerst dachten we dat het tamme huisdieren waren, maar het bleken wilde te zijn. Ze zijn beschermd, dus die kun je ook niet zomaar van je terrein gooien. Zondagmiddag gingen Marleen en ik een stukje wandelen toen we opeens op twee slangen stuitte. Die lagen heerlijk in elkaar gekronkeld te genieten van de zon. Tot wij ze stoorden en ze snel in het hoge gras weg kropen. De natuur is zo prachtig! En ‘s avonds, omdat er geen kunstlichten zij, heb je een prachtige kijk op de sterren. Het lijkt hier wel paradijselijk.

De zondag sloten we af met Heidi Baker. Zij sprak ergens 6 kilometer van waar wij waren. Zeg maar bij de buren van Kliplapa. Verder zit er niets tussen namelijk. Na weer over de dirtroad te hebben gereden kwamen we op een grote wijnfarm. Daar, in een grote schuur, die normaal gebruikt wordt voor de opslag van wijnvaten, werd een dienst gehouden. Op een farm. Ik zien in Nederland niet zo snel gebeuren dat een boer zijn schuur hiervoor open stelt. De dienst begon om 18 uur en toen wij om 22 uur vertrokken was het nog niet helemaal afgelopen.

Nu gaan we verder met de voorbereidingen van de Basic Training Workshop, die Chris, Tineke, Marleen en ik gaan geven. Onder de bezielende aansturing van Georg und Christine Schubert. Meer hierover in de volgende bijdrage.

Liefs, Marleen en Ulbe

• 05 November 2012 - 19:03

Tom:

Great, fijn om te lezen wat jullie de eerste dagen hebben meegemaakt en tot zegen konden zijn. Succes met de volgende Workshop

• 05 November 2012 - 22:40

Paul & Marjolein:

Hoi, geweldig mooi om te lezen. Een huwelijksworkshop als wapen tegen het apartheidssyndroom. God is goed! Succes met de training straks. Geniet met volle teugen.

• 06 November 2012 - 07:49

Susan:

Goede berichten!
    Ik hoop dat de cursus zich als een olievlek verspreidt en dat veel gezinnen gezegend en hersteld zullen worden daardoor.
    Big hug.