De eerste week - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Ulbe en Marleen Tolner - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Ulbe en Marleen Tolner - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Ulbe

Blijf op de hoogte en volg Ulbe en Marleen

01 November 2012 | Zuid-Afrika, Worcester

We hebben nu even internet dus we kunnen weer een klein verslagje plaatsen, want we hebben de afgelopen dagen niet stil gezeten.

Vertrekkend vanuit een nat en kil Nederland kwamen we ‘s maandags in een zonovergoten Kaapstad aan. Daar ging alles met het grootste gemak, dus voor we het wisten reden we in onze huurauto op weg naar Worcester. Het voelde niet aan alsof we op een bekende plek kwamen, maar meer nog alsof we ‘thuis’ kwamen. Op de base allemaal bekende gezichten gezien en mensen gesproken. Het is goed om hier weer terug te zijn. Eerst alle koffers en tassen naar onze kamer gebracht, even opfrissen en door naar de Familie Baas, want we hadden van Wilma Schutte een koffertje met kleren voor de kids mee gekregen, waar vier kinderen blij gemaakt kon worden. En via hen ook hun moeder Tineke.

De volgende morgen zijn we met de Chris en Tineke naar Kliplapa gereden. Een resort ergens in de bergen, aan het eind van een 11 kilometer lange dirtroad, waar we komend weekend een Verrijk Je Huwelijk Workshop hebben, samen met Georg en Christine Schubert. Zij zijn de Duitse internationale leiders van de Workshop.
Het resort ligt mooi in de bergen, ver weg van luxe als mobiele telefonie en internet. Wel stromend water in een smal riviertje. Om op de locatie te komen moesten we vier keer dat riviertje oversteken, dat betekent hier dus:er dwars doorheen. (Geeft ook aan hoe slingerend de weg en het riviertje is). Het door het water rijden vraagt enige stuurmanskunst van Tineke. Hun witte auto werd steeds roder van de blubber, maar we hebben het gehaald. Het ziet er echt prachtig uit. Voor elk stel een eigen kamer + douche. Mooie zaal voor de workshop. De eigenaars hebben gezegd dat ze zaterdagavond voor ons een braai gaan houden. Culinair kan dit weekend niet meer stuk. Volgende week zullen we wel vertellen hoe het weekend is gegaan.

In de middag zijn we naar Treasure Kidz geweest. Een ministry van Veronica, Roland en Naomi om de kinderen van de arbeiders van de wijngaarden op te vangen, liefde te geven, helpen met huiswerk, werken aan discipelschap en natuurlijk eind van de middag voetballen. Hoewel ze elke middag een andere leeftijdscategorie hebben, komen er ook kinderen van andere leeftijden alleen om te kunnen lezen, of een lollie, of “gewoon” even aandacht.
Deze middag was er een kleine groep met wat jongere meiden, die ietwat verlegen zijn wanneer er vreemde mensen (zoals wij) zijn. Maar toen ze mij (Ulbe) foto’s zag maken was er meteen contact. Ze wilden allemaal wel op de foto. Alleen of met hun vriendinnetjes. En ook meteen zien of de foto gelukt was. Wat dat betreft zit er geen verschil tussen hen of de meiden in Nederland. Wat soms wel moeilijk is om ze eind van de middag naar huis te laten gaan, omdat ze dan naar een plek gaan waar positieve, liefdevolle aandacht niet aanwezig is. Waar gescholden, gevochten en gepest wordt. Waar vaders er meestal niet zijn. Kinderen zelfs niet weten wie hun vader is. Er is ook veel misbruik en verslaving.

‘s Avonds weer naar Chris en Tineke. Elke dinsdagavond komen enkele andere YWAM’ers bij hen eten, om daarna een tijd van gebed te hebben, maar ook om elkaar te bemoedigen. Daar zijn we bij aangeschoven. Mooi om mensen te kunnen bemoedigen met een indruk, tekst uit de bijbel, of ander opbouwend woord.

Op woensdagmorgen hebben wij (Marleen en Ulbe) onderling verdeeld wie wat gaat behandelen in de workshop om ‘s middags een stukje te gaan rijden. Lekker door de bergen, langs de wijngaarden, onder een warme zon genieten van de omgeving. We hebben ook nog Babboons gezien. In Ceres hebben we heerlijk geluncht en daarna weer terug naar Worcester, zodat we op tijd bij de braai bij Michael en Delly waren. Wij kennen hen van de Family Ministry School die we eerder dit jaar hebben gedaan. Er kwamen ook nog een paar anderen van de base, dus we hebben een gezellige avond met lekker eten gehad.

Donderdagmorgen hebben we de stof voor de workshop door genomen. Lekker in het zonnetje, uit de wind. Heerlijk, maar we zijn wel een beetje rood geworden. Begin van de middag zijn Marleen en ik naar het vliegveld in Cape Town gereden om de Duitse gasten, Georg & Christine Schubert op te halen.

Vanavond hebben ze hier op de base “Voices of the Nations” met bijdragen vanuit alle landen vertegenwoordigd op de base. Vlaggen van de landen worden de zaal binnen gebracht en van elk landen gaan mensen iets doen. Meestal is dat zingen. Er schijnen door andere Nederlanders iets voorbereidt te zijn. We zullen zien wat het gaat worden.

En morgen gaat beginnen waarvoor we hier zijn, dan start het Huwelijksweekend, met 7 deelnemende echtparen met diverse achtergronden en culturen. Als het kan lees je volgende week hier meer over.

Nu nog eerst even chillen genieten van het mooie weer.

Liefs Ulbe & Marleen

• 01 November 2012 - 16:48

Christa:

Yes als eerste!!!! Leuk... mmm dat thuiskomst gevoel dat kan ik be-amen!!! maar oooh we willen jullie wel graag terug zien hoor!! hihi

Lekker idee dat de zon bij jullie schijnt...

Heel veel succes komend weekend en dat er veel zegen zal zijn. aan jullie zal het niet liggen en wat je beschrijft qua locatie ook niet... dus kortom.... dat moet goed gaan!!!

Dikke kus uit regenachtige nederland...

Christa

• 01 November 2012 - 17:00

Eduard:

mooi dat jullie weer lekker ''gesettled'' zijn. of is dat geen thuiskomen? geniet , bemoedig en ontvang daar op plekken waar jullie zijn. keep in his touch. blezz.greetz van ons 5-. edu.es.kids

• 01 November 2012 - 17:00

Koos En Georgine Hartnack:

Dit gaat goed he, we zijn jaloers op jullie, een klein beetje. Na een vaderhartconferentie in Frankrijk midden september, maandag naar Engeland. Maken binnekort eens een afspraak.

Veel knuffels Koos en Georgine

• 01 November 2012 - 17:26

Es:

Heeey lieverds....dat klinkt niet verkeerd!! Integendeel...ik vraag me af wat ik hier eigenlijk nog doe in Nederland..haha . Geniet van jullie tijd daar en van alle zegeningen die klaarliggen.Veel liefs voor jullie beiden!

• 01 November 2012 - 18:35

Arno En Rolinke:

Hallo kanjers!!
    Fijn om te horen hoe het met jullie gaat en dat het gelijk weer zo thuis voelt voor jullie. Als ik dit zo lees, zitten jullie gelijk weer op jullie plekje. Blijven jullie daar nu voor langer? Offe...ben je ook bereid ergens anders huwelijks workshops te geven? Ik kan je het adres van onze family ministry man wel geven :-)
    Lieve groet en super veel zegen! Jullie doen geweldig werk en we zijn trots op jullie!
    Vanuit een koud noordelijk halfrond boven de poolcirkel :-)

• 01 November 2012 - 22:08

Marc:

Dag broer en zus! Heel veel plezier daar! Stelletje hollanders ook he, gelijk veel te lang in de zon te braaien..... ;) gaaf om even van jullie te lezen. Tot spreeks!

• 02 November 2012 - 07:53

lieve oudertjes van mij!! wat leukom te lezen dat het jullie weer zo goed afgaat daar in het warme zuiden! heerlijk om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben. maar ook dat God al grote dingen klaar heeft liggen (zoals de braai :P) hoop, nee ik weet zeker dat jullie nog een ontzettend mooie tijd zullen hebben, dus geniet ervan!!!

• 02 November 2012 - 07:54

oeps.... mijn comp reageerde niet, dus drukte een paar keer op het knopje om hem te verzenden... en nu staat hij er 3X.... sorry....

• 02 November 2012 - 07:55

Susan:

Wat moet dat heerlijk voelen weer thuis te zijn! Be blessed !
    Big hug

• 02 November 2012 - 07:55

Susan:

Wat moet dat heerlijk voelen weer thuis te zijn! Be blessed !
    Big hug